Erhverv

»Vores koncept holder«: Forsikringsrebel med første overskud

Next vil revolutionere forsikringsbranchen og er nu på vej mod 20.000 kunder i Danmark.

Pelle Martin Smidt, adm. direktør i Next, der har som mål at revolutionere forsikringsbranchen. Foto: Joachim Ladefoged Foto: Joachim Ladefoged

Pelle Martin Smidt og Lars Kromand blev mangemillionærer, da de for nogle år siden solgte it-virksomheden Zitcom.

Siden har de investeret nogle af pengene i at revolutionere forsikringsbranchen gennem selskabet Next. Et billigere og digitalt alternativ til de traditionelle forsikringsselskaber.

Dog uden, at Nexts forretning i de første fem regnskabsår var rentabel med et samlet underskud på over 20 mio. kr.

Men nu har Next formået at knække indtjeningskurven og lave sit første overskud. I 2018 blev det således til et overskud efter skat på 2,5 mio. kr.

Det er til stor glæde for Pelle Martin Smidt, der udover at være stifter og medejer af Next også er adm. direktør i selskabet.

»Jeg er virkelig stolt over, at det er lykkedes os at få det første overskud. Det er et udslag af mange ting. For det første er det et enestående koncept i Danmark, at kunderne kan gøre det hele selv, når de tegner forsikringer, og for det andet har vi nået en stor nok kundebase til, at tingene løber rundt,« siger han og forklarer, at Next er på vej mod 20.000 kunder i Danmark.

Tvivlede du nogensinde på, at Next kunne skabe et overskud?

»Nej, det gjorde jeg ikke. Vores koncept holder, og kunderne vil gerne have det. Det har bare handlet om at nå en kritisk masse af kunder og samtidig være gearet mod store skader hos kunderne. Der er vi nu,« siger Pelle Martin Smidt.

Han forklarer, at omkring 70 pct. af de nye kunder i 2018 selv indtegnede sig gennem Nexts onlineportal uden hjælp.

»Det er interessant at vide, hvor mange kunder, der tegner sig op, uden at vi har menneskehænder på processen. Jeg tror aldrig, at 100 pct. af vores kunder bliver indtegnet på den måde, men det er jeg heller ikke interesseret i. Kunder har nogle gange brug for at vide, at der sidder mennesker i den anden ende, og det vil vi også gerne tilbyde. Vi skal bare ikke belaste og forstyrre kunderne,« siger Pelle Martin Smidt.

I 2019 lancerer Next en opgraderet onlineportal, hvor det bliver muligt for kunder at sammenligne forsikringer med personer i nærheden eller i samme alder.

Selvom Next har fået sit første overskud, er egenkapitalen dog fortsat negativ med 13,6 mio. kr.

I 2018 havde forsikringsselskabet 2,2 mio. kr. i personaleomkostninger til sine fem fuldtidsansatte.

Next blev stiftet i 2013 i samarbejde med Nem Forsikring, som fortsat er medejer sammen med Pelle Martin Smidt og Lars Kromand.

Læs også
Top job