Erhverv
0

Banker konkurrenterne: Lego er har sat sig tungt på verdensherredømmet

Efter et 2018 med vækst og øgede markedsandele cementerer Lego sin position som den største legetøjskoncern. Koncernen fra Billund lægger afstand til rivalerne Hasbro og Mattel.

Lego står efter et ellers ikke prangende helårsregnskab for 2018 lidt skarpere end konkurrenterne i USA. Foto: Lego

Lego har cementeret sin position som verdens største legetøjsproducent. Selv om Lego er langt fra fordums eksplosionsagtige vækst - går det trods alt bedre med klodssalget, end det går med at afsætte dukker og biler og dille-legetøj hos rivalerne i USA.

Det står klart efter, at Lego onsdag morgen fremlagde sit årsregnskab, som viser en vækst på 4 pct. fraregnet effekt fra valutaer har Lego en vækst på 7 pct.

Legos omsætning endte i 2018 på 36,4 mia. kr., mens Hasbro sakker bagud med 29,6 mia. kr. og Mattel med 29,1 mia.kr.

Omsætningen er regnet om til danske kroner ud fra en gennemsnitskurs for den amerikanske dollar i 2018.

»Vores markedsandele voksede på de største markeder rundt om i verden, og dermed gik vi imod tendensen i industrien,« udtaler Niels B. Christiansen, der er adm. direktør i Lego.

HelårsregnskabLegoHasbroMattel
Omsætning (mia. kr.)36,429,629,1
Overskudsgrad (EBITDA/omsætning (pct.)29,77,23 pct.-

Hasbro måtte i 2018 se sin omsætning falde med 12 pct. Ledelsen forklarede det med et fald i det amerikanske og canadiske marked. Tidligere har Hasbro forklaret, at det finansielle kollaps i Toys’R’Us i Nordamerika kostede dyrt, fordi Hasbro dermed mistede alle sine hyldemeter i den suverænt største legetøjsbutikskæde.

Mattel så et fald i omsætningen på 8 pct. Også her lagde man en del af skylden på lukningen af Toys’R’Us, som kostede selskabet en salgsnedgang på 6 pct. Den økonomiske nedgang i væksten i Kina kostede 2 pct., skrev Mattel i sit årsregnskab.

Lego har i mange år haft en markant bedre profitmargin, men i de senere år er Legos overskudsgrad - driftsresultatet som en andel af omsætning - faldet fra niveauer på 33-34 pct. til under 30 pct. I 2018 landede den på 29,7 pct., uændret fra året før.

Ledelsen i Billund driver dog fortsat en markant mere ”lean og mean machine” end konkurrenterne i USA. Hasbros overskudsgrad for 2018 landede på 7,23 pct., mens Mattel med et underskud af driften slet ikke præsterede overskud.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også