Erhverv
0

Jysk dynekøbmand som selfie-konge - Lars Larsen får eget museum

Jysk-koncernen fejrer 40 års jubilæum med åbning af et virksomhedsmuseum om ejerens bedrifter gennem årene.

Eventmanager i Jysk-koncernen, Carl Erik Stubkier (th.), viser nogle af virksomhedsmuseets genstande frem for Lars Larsen og gæster. Foto: Laura Bisgaard Krogh.

Spumante og pindemadder a’la 1979. Sådan lød dele af menuen for de indbudte, da detailkoncernen fredag markerede, at det snart er 40 år siden, at ejeren, Lars Larsen, åbnede den første Jysk-butik. De fik samtidig lejlighed til at være første officielle gæster i en udstilling, der prydes af fotos, avisudklip og meget andet med netop dynekongen i fokus.

Siden etableringen er der kommet 2.700 andre butikker til i 51 lande. Og detailkoncernen vokser fortsat. I april - samtidig med jubilæet - åbner Jysk den første butik i Irland som bliver marked nummer 52.

Gennem de 40 år har dynekøbmand, som Lars Larsens titel gerne lyder i koncernen, i høj grad brugt sig selv som frontfigur i forretningen og markedsføringen.

Lars Larsens imperium

Jysk-koncernen ejes af dynekøbmand og bestyrelsesformand Lars Larsen, der etablerede den første butik i 1979.

Detailkoncernen driver op mod 2.700 butikker i 50 lande.

Jysk-koncernen består desuden af en række andre selskaber, som dynekøbmanden ejer. Blandt dem er:

  • IDdesign med Ilva og Ide-Møbler (møbelkæder)
  • Bolia.com (møbler)
  • Actona (produktion af møbler)
  • Interstil (møbler)
  • Sengespecialisten (butikskæde)
  • Scancom (havemøbler)

Hele historien om Jysk og Lars Larsen vises nu frem på et internt virksomhedsmuseum, som fredag blev indviet i Jysk-koncernens hovedsæde, der ligger i Aarhus-forstaden Brabrand.

Snoren til museet blev klippet over af kvinden bag dynekøbmanden, Lars Larsens ægtefælle Kris. Sammen med selskabets eventmanager Carl Erik Stubkier har hun stået for opbygningen af museet. Med ved åbningen var indbudte leverandører, samarbejdspartnere, medarbejdere og andre. Blandt gæsterne desuden Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard (S).

Målet med det lille museum - på 60 kvadratmeter og opbygget som en butik - er ikke at give offentligheden fri adgang. I stedet skal det især bruges til at fortælle historien om Jysk og Lars Larsen for kunder, leverandører, ansatte i selskabet og gæster.

I 2004, da Jysk rundede de 25 år, valgte Lars Larsen at husstandsomdele sin egen livshistorie til alle danskere. Det skete gennem en bog, som han selv havde skrevet. Femten år efter markeres jubilæumet med bla. udstillingen i kælderen under kontorerne i hovedsædet.

»De mange ting, som Kris har været god til at gemme, fortæller historien om, hvad vi har nået på de første 40 år. Og vi er klar til at fortsætte,« siger Lars Larsen.

Ud over Jysk har han i årene haft en række andre aktiviteter - og har i dag en stribe selskaber under betegnelsen, Lars Larsen Group. Lige fra møbelproduktion og -salg til bl.a. selskaber inden for golf og sushi. Selvom historien om Jysk og Lars Larsen rummer mange succeser, har der også været bump på vejen. Eksempelvis forsøgte han sig for år tilbage med Larsen Rejser, der aldrig blev en forretningsmæssig succes. Netop det kuldsejlede eventyr vises også frem på museet.

Blandt de udstillede klenodier fra købmandens karriere er også videoklip med hans karakteristiske tv-reklamer – og budskabet »Go’daw, jeg hedder Lars Larsen, og jeg har et godt tilbud til dig«..

Se fotos fra åbningen af Lars Larsens Jysk-museum her (Foto: Laura Bisgaard Krogh):


BRANCHENYT
Læs også