Erhverv

Fordoblet millionomsætning: Influencerbranchen er i hastig vækst

Influencerbranchen er i vækst, og siden 2016 har omsætningen for landets største influencerbureauer været støt stigende. Virksomhederne får en fornemmelse af, at de er tættere på forbrugerne gennem influencers, lyder det fra en ekspert.

Influencerbranchen er blevet større i Danmark, og flere virksomheder anvender influencers, når de skal reklamere. 
Foto: Carsten Snejbjerg

Stadig flere virksomheder benytter unge stjerner på Youtube, Instagram og Snapchat, når de skal markedsføre deres produkter. På få år er influencer-markedsføring blevet en væsentlig del af annoncemarkedet i Danmark.

I det seneste regnskabsår omsatte de 14 største selvstændige influencerbureauer i Danmark, samlet set for 108 mio. kr. Det tal lød sidste år på 67 mio. kr., viser tal fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Hvad er en influencer?
  • En influencer gør reklame via de sociale medier, og begrebet ’influencer marketing’ dækker over en type af reklame, hvor virksomheder gør brug af enkeltpersoners rækkevidde og betydning til at nå et større publikum med virksomhedens budskab.
  • Influenterne producerer selv deres indhold, og de konkurrerer i høj gad med de store etablerede medier om din tid og om virksomhedernes markedsføringsbudget.
  • Nogle af Danmarks største influencere har flere hundrede tusind følgere på de sociale medier, og derfor er de blevet attraktive for virksomheder, der gerne vil sprede et kommercielt budskab til en relevant målgruppe.
  • En influencer kan gøre brug af blogformatet, Youtube, Instragram eller Snapchat - eller en kombination af dem alle.

Influencers er stadig relativt nye i Danmark, og det er formentlig derfor, at flere virksomheder vælger netop dem som reklamesøjler, når et produkt skal på markedet. Det vurderer Gry Høngsmark Knudsen, der er lektor på Institut for Marketing & Management på SDU.

»Der er stadig en fornemmelse af, at influencers har en mere direkte kontakt til forbrugere - især de unge. Den kritiske forståelse, som vi har for traditionelle reklamer, den er ikke helt slået igennem endnu. Virksomhederne tror på, at det er gennem influencers, forbrugerne kan nås,« forklarer hun.

Men det handler også om kritisk sans - eller måske mangel på samme - for inden for få år vil flere få fornemmelsen af, at det er et kommercielt samarbejde, vurderer Gry Høngsmark Knudsen. Der er dog særligt én fordel ved influencermarketing: Reklamerne bliver set.

»Ved tv-reklamer går folk på toilettet eller laver noget andet, så fokus er ikke så højt, som det er på de sociale medier. Så det er også en måde at prøve noget nyt på for virksomhederne.«

Så mange følgere har de største danske youtubere
  • Alexander Husum - 359.892 følgere
  • Morten Münster - 316.461 følgere
  • Armin Merusic - 251.578 følgere
  • Rasmus Brohave - 258.641 følgere
  • Eiqu Miller - 230.187 følgere
*Camilla Frederikke har 326.000 følgere fordelt på to Youtube-kanaler. En international kanal og en dansk kanal. Derfor er hun ikke placeret i top fem i Danmark målt på antal følgere.

Hos Meltwater arbejder man dagligt med virksomheder, der er interesserede i at bruge influencers som reklame. Meltwater analyserer på kampagner og kan på den måde måle, hvilken effekt en influencer har på et givent produkt eller brand. Og det er særligt en salgseffekt, virksomheder søger, når de går på jagt efter en influencer, forklarer Sarah Mai Stokholm, der er marketing manager og beskæftiger sig med digital markedsføring.

»Vi oplever en ekstrem stor efterspørgsel, og vores kunder taler især om autentisk markedsføring. Det er her, influencere kommer ind i billedet. Når man som virksomhed vælger at anvende en influencer, så er det meget vigtigt at gøre sig klart, hvad målsætningen er, for at kunne måle på en reel effekt,« siger hun.


Ifølge Slots- og Kulturstyrelsen er den samlede omsætning inden for influencermarketing formentlig større end de 108 mio. kr. Det skyldes, at opgørelsen ikke rummer selvstændige influencers, og så er en del bureauer udeladt, fordi deres omsætning endnu ikke kan opgøres retvisende, fremgår det af rapporten.

Selvom opgørelsen altså ikke rummer al influencer-omsætningen, er den stadig større end eksempelvis annonceomsætningen i biografer, der i 2017 blev anslået til 87 mio. kr., men samtidig noget mindre end radiokanalernes, der lå på 383 mio. kr. i 2017.

Virksomhederne tror på, at det er gennem influencers, forbrugerne kan nås.

Gry Høngsmark Knudsen, lektor på SDU

Væksten indenfor influencermarketing er dog bemærkelsesværdig set i lyset af et dansk annoncemarked, hvor mange af de traditionelle mediers samlede annonceomsætning står stille eller falder, fremgår det af rapporten.

Til sammenligning omsatte influencermarketing-branchen i Sverige for omkring 660 mio. kr. Det er en stigning på 35 procent siden 2016. En af de største influencere i Sverige er Anna Nystrøm, der i skrivende stund har 7,5 millioner følgere på Instagram.

BRANCHENYT
Læs også