Erhverv

Adidas løber fremgang hjem i Nordamerika og Kina

2018 blev endnu et år med fremgang for den kendt tøjproducent Adidas, der har solgt for milliarder af euro.

Artiklens øverste billede
Salget af Adidas' sko og tøj steg med tre procent til 21,9 milliarder euro - 163,5 milliarder kroner. Foto: Imaginechina via AP Images

Adidas, med danske Kasper Rørsted i spidsen som administrerende direktør, øgede salget i 2018, og overskuddet fulgte trop. Det var specielt Nordamerika, Kina og onlinesalget, der trak fra.

Det viser regnskabet, der netop er offentliggjort.

- Rekordsalg, den højeste margin i vores historie og en stærk forbedring af resultatet. 2018 var endnu et succesfuld år for vores selskab, skriver Kasper Rørsted om tallene for 2018.

Der var da også solid fremgang. Salget af Adidas' sko og tøj steg med tre procent til 21,9 milliarder euro - 163,5 milliarder kroner. Og det var endda med modvind fra valutasiden.

Fremgangen i salget kom fra både decideret sportstøj og det, som Adidas beskriver som "Sport Inspired". Førstnævnte var hjulpet en solid fremgang inden for løb.

Onlinesalget gik også frem, her med 36 procent til to milliarder euro.

Geografisk noterer Adidas sig, at salget i Nordamerika steg med 15 procent og i Kina med solide 12 procent.

Nettoresultatet landede på 1,7 milliarder euro, en stigning på markante 45 procent. 2017 var dog plaget af flere engangsposter, der holdt resultatet nede.

Overskuddet er dog skabt på trods af, at Adidas brugte betydeligt mere på reklame i 2018, hvor posten "marketing and point of sales expenses" steg til tre milliarder euro.

- Denne udvikling var hovedsageligt relateret til VM i fodbold og store investeringer i selskabets brands, skriver Adidas.

Adidas blev skabt i 1949 af Adolf "Adi" Dassler. Det skete, da Adi og hans bror Rudolf delte deres skofabrik, Gebrüder Dassler Schuhfabrik, mellem sig. Rudolf skabte samtidig et andet sportsbrand, Puma.

Kasper Rørsted er født i Aarhus og er uddannet ved International Business School i København og Harvard Business School i USA. Han kom til Adidas i 2016 fra en stilling som topchef i Henkel.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.