Don Ø's søn vil indtage milliardmarked
En ny app skal gøre toldfri shopping digital. Nikolaj Østergaard står bag app'en, der har pengestærke folk som investorer.
Det skal være nemmere for turister at shoppe toldfrit i Danmark og Europa.
Sådan lyder målsætningen hos virksomheden Custom Cash, der med en ny app har digitaliseret den toldfri shopping for turister.
Bag virksomheden står Nikolaj Østergaard, søn af den mangeårige Parken-leder Flemming Østergaard. Nikolaj Østergaard har siden 2002 stået i spidsen for MN Retail, der er franchisepartner for flere luksusbrands i Skandinavien.
»Jeg stiftede Custom Cash, fordi jeg gennem en årrække i detailbranchen fandt toldsystemet forældet. Så jeg tænkte, at jeg kunne optimere og forbedre systemet omkring momsrefusion,« siger han.
Nikolaj Østergaard vil nu udfordre globale spillere som Global Blue og Planet Payment på milliardmarkedet for momsrefusioner.
I ryggen har Nikolaj Østergaard en ejerkreds af velbemidlede folk.
Hans far Flemming Østergaard har en ejerandel, største aktionær er Nikolaj Østergaards svigerfar, mangemillionæren Poul Rørsgaard, og Axcel-partneren Nikolaj Vejlsgaard har også investeret. For nylig er milliardærarvingen Casper Kirk Johansen desuden blevet en del af ejerkredsen.
»Alle aktionærer bidrager og giver løbende gode råd. Selvom ingen af dem er valgt ud fra deres pengepung, koster det dog penge at drive denne type virksomhed. Derfor er det en kæmpe fordel at have mulighed for at spørge aktionærerne om hjælp til investeringer,« siger Nikolaj Østergaard.
Fælles for alle aktionærerne er, at de nu vil revolutionere toldsystemet.
Som det er nu, skal en turist, der kommer uden for EU, have en faktura med fra hvert sted, turisten køber noget i Danmark. Når turisten forlader Danmark, skal toldmyndighederne stemple fakturaerne.
Derefter skal de stemplede fakturaer sendes til forretningerne, som så kan refundere momsen på købet. Denne proces kan tage flere uger.
Men Nikolaj Østergaard vil med sin app forkorte tiden og meget af besværet.
»Med vores app kan man gemme fakturaerne digitalt i stedet for i papirform. Derudover får man momsen retur i app'en, øjeblikkeligt efter at fakturaerne er stemplet,« siger han.
Men før turister kan bruge jeres app, kræver det jo, at de kender den. Så hvordan får I dem til at downloade app'en?
»Vi samarbejder med organisationer, der er i berøring med turister. Det kan være hoteller og turistguides. Samtidig laver vi kampagner på især de sociale medier i Kina,« siger Nikolaj Østergaard.
Nikolaj Østergaard håber dog, at systemet kan digitaliseres fuldt ud, så der ikke skal printes fakturaer ud undervejs på rejsen for turister. Derfor har han i øjeblikket sendt ansøgninger ud til myndigheder i Norden om at få lov til dette.
For at en turist kan bruge Custom Cashs app i en butik, er det nødvendigt, at butikken også er bruger af Custom Cash-systemet.
Hidtil er brands som Marc Jacobs, North Face, Peak Performance, Tiger of Sweden og Hotel D'Angleterre kommet ind i folden.
Det er især i luksussegmentet, at Custom Cash gerne vil henvende sig.
»Luksusbutikker er spændende, fordi det typisk er der, turister bruger flest penge. Men generelt vil vi gerne have vores app ind i alle typer forretninger, hvor turister kommer,« siger Nikolaj Østergaard.
Custom Cash er til stede i Danmark, Sverige, Norge, Island og Finland med planer om at ekspandere til flere lande i 2019.
I sit første regnskabsår havde virksomheden et underskud efter skat på 3,1 mio. kr.