Erhverv

De danske købmænd sælger tusindvis af varer via Facebook

En lokal købmand fra Midtjylland har tusindvis af følgere, der hver dag køber varepartier via Facebook. Tendensen breder sig som en steppebrand, lyder det fra De Samvirkende Købmænd.

Der bliver ikke længere kun købt varer i forretningerne. Lokale købmænd sælger også via Facebook, og den tendens kender man i høj grad til hos De Samvirkende Købmænd.
Foto: Janus Engel

En kasse Cocio for 99,95 kr.? Skriv ja tak i kommentarfeltet. Sådan lyder et tilbud fra en lokal Spar-købmand i Thorning. Dagen efter er det opvasketabs, rejer eller noget tredje, og hundredvis af kunder kommenterer lystigt og henter deres varer.

De danske købmænd er i stigende grad kommet på de sociale medier, og når en Midtjysk Spar-købmand kan få 25.000 følgere, er det en bevidst strategi. Det forklarer direktør John Wagner fra De Samvirkende Købmænd.

»Det breder sig med lynets hast i øjeblikket. Man bruger de sociale medier til at understrege butikkens betydning i lokalsamfundet. Det starterede for få år siden, og det ser kun ud til at fortsætte,« siger han.

De Samvirkende Købmænd opfordrer selv de danske købmænd til at komme på de sociale medier, for i sidste ende kan det betyde overlevelse for de ellers pressede lokale forretninger.

»På den måde bliver købmanden omdrejningspunktet i byen, og forretningerne er nødt til at understrege butikken som mødepunkt i de lokale samfund. Før var det en opslagstavle i butikken, der samlede folk, nu er det de sociale medier,« siger John Wagner.

Når hundredvis af kunder takker ja til et tilbud på Facebook, så skal de være opmærksomme, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk. For når Facebook bliver brugt som handelsplads, har forbrugerne typisk paraderne nede.

»Når du takker ja til et tilbud, er du som udgangspunkt bundet, fordi du indgår en aftale. Det er det samme som at stå nede i butikken,« siger Martha Nør Kjeldsen, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.

Men der er et men. For det er de lokale købmænd, der skal sørge for at være klar i kommunikationen, når Cocio-partier tilbydes på Facebook.

»Spørgsmålet er, hvad butikkerne vil gøre, hvis du ikke dukker op efter dine varer? Som forretning skal du være meget klar i dine vilkår, og hvilke rettigheder forbrugeren har, hvis der er tale om en bindende aftale,« siger Martha Nør Kjeldsen.

Hos De Samvirkende Købmænd gør man meget ud af at opfordre købmændene til god opførsel over for kunderne, når der handles varer i massevis på de sociale medier.

»Vi kan tydeligt se, at fænomenet breder sig, og derfor har vi også lavet informationsmateriale til alle købmænd om, hvad man bør, kan og skal på de sociale medier. Det er vigtigt, at man overholder reglerne - især inden for markedsføring,« siger John Wagner fra De Samvirkende Købmænd.

Det er ikke kun de lokale købmænd, der sælger varer via de sociale medier. Også de større supermarkeder som Kvickly og SuperBrugsen tilbyder de såkaldte ’ja tak’-tilbud på Facebook, og tendensen er kommet for at blive, vurderer John Wagner.

»Vi skal ikke være for optimistiske, men jeg tror, at det kan være med til at sikre overlevelsen for mange forretninger. På de sociale medier kan man vise, at man ikke ’bare’ er en forretning, der sælger varer, men at butikken er et socialt mødested,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også