Erhverv
0

Rekord-regnskab i Rema 1000 sender millioner til købmændene

Salget vokser fortsat hos Rema 1000 Danmark trods hård konkurrence i dagligvaremarkedet og ændrede forbrugsvaner.

Rema 1000 fik i 2018 22 nye butikker, så antalllet i Danmark nu er 326. Arkivfoto:  Charlotte de la Fuente.

Hver af de 326 købmand i den danske discountkæde Rema 1000 fik i fjor en gennemsnitlig indtjening på 1,4 mio. kr. Selskabet bag har netop præsenteret et rekordregnskab i et dagligvaremarked stort set uden vækst samt hårdt pres på marginalerne.

Rema 1000 Danmark A/S, som ejes af den norske Reitan-koncern, kom ud af 2018 med et resultat før skat på 483 mio. kr. – små 3 pct. mere end året før. Omsætningen steg med 11 pct. til 15,4 mia. kr. i kæden, som ved udgangen af 2018 havde 326 butikker.

Kæden
  • Discountkæden Rema 1000 er ejet af den norske, familieejede koncern Reitangruppen.
  • Har 326 butikker i Danmark, som drives af lokale franchisetagere.
  • Rema 1000 Danmark beskæftiger ca. 12.500 ansatte - hovedparten på deltid.

Mens de andre danske discountkæder, Netto, Fakta, Aldi og Lidl, køres med central styring, har Rema 1000 en anden strategi. Alle butikker i kæden drives som franchise af selvstændige købmænd. Hver købmand må kun drive én butik for at sikre fuldt fokus.

Købmændenes resultat for 2018 er 1,4 mio. kr. – som er stort set samme niveau som året før. Alligevel betegner adm. direktør Henrik Burkal det som godt i et marked med intens konkurrence.

»De selvstændige købmænd sikrer resultater ved både at tilrette butikkerne og sortiment til de lokale forhold, men også gennem eget fokus på at skabe økonomiske resultater,« siger Henrik Burkal og fortætter:

»Franchise er for os frihed sat i system, så vi finder balancen mellem det lokale og den centrale styring. Vi er som koncept en værktøjskasse for den enkelte købmand. Det virker selv i et presset marked med lave marginer.«

Væksten i detailomsætningen for Rema 1000 blev i fjor - ifølge Henrik Burkal - hentet gennem både åbning af 22 nye butikker samt de over 300 eksisterende i året. Chefen vil ikke præcisere udviklingen i de to kategorier, men understreger, at kædens eksisterende butikker vokser pænt rent salgsmæssigt.

»For 14 år siden, da jeg kom til Rema, havde vi en gennemsnitlig omsætning på 21 mio. kr. pr. butik. Nu ligger den lige omkring 50 mio. kr., så vores butikkers salg er vokset meget. Den store omsætning pr. butik betyder en omkostningseffektiv drift,« vurderer Henrik Burkal.

På det danske dagligvaremarked er Rema 1000 i konkurrence med de to store aktører, Salling Group og Coop Danmark, samt købmandskoncernen Dagrofa og de to andre rene discountkæder Lidl og Aldi.

Med den fortsatte vækst er Rema 1000 ved at indtage positionen som den tredjestørste aktør i landet inden for dagligvarer. Målt blandt kæder er Rema nummer to efter Netto - Salling Groups discountkæde.

Årsregnskab:

Rema1000 Danmark A/S (mio.kr.)20182017
Detailomsætning15.40713.857
Resultat primær drift487474
Resultat før skat483470
Årsresultat377367
Egenkapital2.0371.810
BRANCHENYT
Læs også