Erhverv

Carlsberg ændrer opskrift – øllen var for dårlig

Med en modig kampagne fortæller Carlsberg briterne, hvorfor bryggeriet har ændret opskriften på en Carlsberg Pilsner.

Artiklens øverste billede
Carlsberg har været nødt til at skifte opskriften på sin øl i UK i erkendelse af, at den var efter dagens standard er for ringe. Det indrømmer bryggeriet i sine egne annoncer.

Briterne elsker Carlsberg. Eller rettere: De elsker mange af Carlsbergs slogans og reklamekampagner, som er blandt verdens bedste. Det er straks værre med produktet fra Carlsberg.

Briternes sans for humor er velkendt, og de har virkelig taget Carlsbergs slogan ”Probably the best beer in the world” og andre til sig. Men de har også givet det et britisk tvist. Og det er knap så flatterende.

»They got the best slogans and probably the worst beer,« lyder det ofte med et glimt i øjet fra briter, når man drikker med dem på en pub.

Den holdning til Carlsberg har gennem flere år ført til et faldende salg. Briterne vil simpelthen hellere drikke Heineken eller San Miguel end en Carlsberg.

I mange år troede Carlsberg, at målet var at sælge så mange øl som muligt og være så stor på markedet som muligt. Det har gjort Carlsberg til et ølmærke med lav prestige og tvunget bryggeriet til at holde priserne nede.

Men det skal være slut nu. I en ret opsigtsvækkende annoncekampagne i Storbritannien skriver bryggeriet til sine kunder, at man »næppe har brygget den bedste øl i verden« og at man derfor har »ændret opskriften.«

Carlsberg indrømmer, at man mistede orienteringen i jagten på at blive blandt de største og dermed forbrød sig mod sine egne krav om at levere øl af høj kvalitet.

»Vi blev en af markedets billigste øl, ikke den bedste. Derfor var der kun én udvej. Vi måtte frembringe en bedre øl. En ny Carlsberg,« hedder det i annoncen.

Så Carlsberg lover, at den nye Carlsberg Pilsner i Storbritannien er genbrygget fra top til bund. Og at den nye øl »vil leve op til Carlsbergs løfte. Probably.«

»Vi vil gerne ændre den måde, som Carlsberg bliver opfattet på. Vi har siden 1973 forsøgt at sige, at vi er ”probably the best beer in the world”, men på det seneste har vi ikke levet op til det slogan,« siger Liam Newton, der er vice president for Carlsberg Marketing UK, til Marketing Week.

Foruden en helt ny øl har Carlsberg også ændret alt andet omkring sin pilsner i Storbritannien. Flaskerne, etiketterne, forpakningen og glassene er helt nye og udviklet til relanceringen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.