Erhverv
0

Norwegian-boss beskylder rivaler for grønvask

I et tweet revser Bjørn Kjos, topchef i Norwegian, andre flyselskaber for at benytte sig af grøn reklame på falske præmisser.

Norwegians topchef Bjørn Kjos er gået til tasterne på Twitter for at revse konkurrenterne. Foto: Gregers Tycho
Flyselskaber forurener. Men flere griber imidlertid også til brugen af markedsføring, som får dem til at se grønnere ud, end de egentlig er.

I hvert fald hvis man skal tro Norwegians topchef Bjørn Kjos, der på Twitter kritiserer andre flyselskabers praksis på det bæredygtige område.

»Frustrerende, at flyselskaber tyr til grønvask. Faktum: Den vigtigste ting, et flyselskab kan gøre for miljøet, er at investere i en ny luftflåde og teknologi, ikke i skinnende reklamer,« står der i hans tweet.

Bjørn Kjos uddyber ikke, hvilket eller hvilke flyselskaber han hentyder til.

Grønvask, eller greenwashing, er når et selskab på overfladen markedsfører sig som grøn, bæredygtig og samfundsansvarlig, som i virkeligheden dækker over en mere sort sandhed.

Ifølge Norwegians årsrapport udleder selskabet 72 gram CO2 per passager per kilometer, reduceret med 1 pct. i forhold til året før.

Her er SAS oppe på 95 gram per passager per kilometer, mens Ryanair ikke oplyser sit niveau i årsrapporten for 2018. Her oplyser flyselskabet imidlertid, at Ryanair stiler efter at nå 61,4 gram CO2 per passager per kilometer i 2030.

Typisk har lavprisselskaber en lavere udledning per passagerkilometer, fordi de presser flere mennesker ind i hvert fly, ligesom selskaber med fokus på langdistanceflyvninger også kan have en fordel.
BRANCHENYT
Læs også