Erhverv
0

Norwegian-boss beskylder rivaler for grønvask

I et tweet revser Bjørn Kjos, topchef i Norwegian, andre flyselskaber for at benytte sig af grøn reklame på falske præmisser.

Norwegians topchef Bjørn Kjos er gået til tasterne på Twitter for at revse konkurrenterne. Foto: Gregers Tycho
Flyselskaber forurener. Men flere griber imidlertid også til brugen af markedsføring, som får dem til at se grønnere ud, end de egentlig er.

I hvert fald hvis man skal tro Norwegians topchef Bjørn Kjos, der på Twitter kritiserer andre flyselskabers praksis på det bæredygtige område.

»Frustrerende, at flyselskaber tyr til grønvask. Faktum: Den vigtigste ting, et flyselskab kan gøre for miljøet, er at investere i en ny luftflåde og teknologi, ikke i skinnende reklamer,« står der i hans tweet.

Bjørn Kjos uddyber ikke, hvilket eller hvilke flyselskaber han hentyder til.

Grønvask, eller greenwashing, er når et selskab på overfladen markedsfører sig som grøn, bæredygtig og samfundsansvarlig, som i virkeligheden dækker over en mere sort sandhed.

Ifølge Norwegians årsrapport udleder selskabet 72 gram CO2 per passager per kilometer, reduceret med 1 pct. i forhold til året før.

Her er SAS oppe på 95 gram per passager per kilometer, mens Ryanair ikke oplyser sit niveau i årsrapporten for 2018. Her oplyser flyselskabet imidlertid, at Ryanair stiler efter at nå 61,4 gram CO2 per passager per kilometer i 2030.

Typisk har lavprisselskaber en lavere udledning per passagerkilometer, fordi de presser flere mennesker ind i hvert fly, ligesom selskaber med fokus på langdistanceflyvninger også kan have en fordel.
Det du behøver at vide!
Modtag nyhedsbrevet Briefing og få hurtigt og nemt overblik over dagens væsentligste nyheder fra erhvervslivet – håndplukket af vores redaktion.
BRANCHENYT
Læs også