Erhverv

Nemlig.com vil udfordre pakkegiganter

Onlinesupermarkeder verden over står med en unik mulighed for at sætte sig hårdt på markedet for pakkepost og overhale pakkegiganterne indenom. Det er præcis, hvad Nemlig.com pønser på.

Nemlig.com kan meget vel begynde at levere andet end dagligvarer i fremtiden. Foto: Daniel Hjorth/Polfoto

Onlinesupermarkedet Nemlig.com lurer på at køre hjulene ind på markedet for pakkepost og tage kampen op med de store pakkekoncerner.

I takt med at flere danskere får leveret dagligvarer til døren, udbygger Nemlig.com sit netværk af varebiler, som kan udnyttes til også at levere pakkepost.

»Der er et kæmpe flow af pakker, og vi er allerede ude ved kunderne, så det er klart, at det er en interessant mulighed for os,« siger Mikkel Pileman, kommerciel direktør i Nemlig.com.

Han peger på, at det ikke nødvendigvis vil kræve store ekstrainvesteringer for Nemlig.com at sluse pakkepost med i logistiksetuppet og it-systemerne.

»Visionen er at skabe et bedre liv for danskerne, og i det indgår, at man i princippet ikke behøver at rende ned på posthuset eller stå i kø i dagligvarebutikkerne,« siger Mikkel Pileman, der dog ikke har nogen planer om at tage skridtet udi pakkeleveringer inden for det næste halve år.

Hvis man tænker over, hvem der kommer til at køre forbi dit hjem flest gange om ugen, så bliver det dit supermarked.

Jens W. Larsson, partner og porteføljeforvalter, St. Petri Capital

Danmarks kommende pakkegigant kan meget vel ende med at blive netop et selskab som Nemlig.com, lyder det fra Jens W. Larsson, partner og porteføljeforvalter i hedgefonden St. Petri Capital.

»Hvis man tænker over, hvem der kommer til at køre forbi dit hjem flest gange om ugen, så bliver det dit supermarked. Og det er svært at konkurrere med et supermarked, der alligevel er der,« siger han.

Mens det kræver et komplekst setup at levere nedkølede købmandsvarer til kundernes dør uden at støde bananerne, knuse æggene og optø ærterne, er det slet ikke tilfældet, når man skal levere bøger, tøj og elektronik.

Uden for de danske grænser skæver Nemlig.com til det britiske onlinesupermarked Ocado, som ikke har nogen fysiske butikker, men bare store centrallagre udstyret med robotter. På to år er Ocado-aktien steget med 468 pct.

»Det næste, vi tror, man skal, er at shorte [satse på kursfald hos, red.] de supermarkeder, der ikke kommer ordentligt med. Det bliver svært og dyrt for dem,« siger Jens W. Larsson.

BRANCHENYT
Læs også