Erhverv

Modegigant ruster sig til at bruge millioner på flere opkøb

DK Company med nu 20 tøjmærker jagter ekspansion i et presset marked for mode. Selskabets salg slog rekord i 2018 - men året blev præget af varmt vejr og hård priskonkurrence.

Adm. direktør Jens Poulsen har siden 2001 stået i spidsen for DK Company med hovedsæde i Ikast. Foto: Gregers Tycho.

Den danske modekoncern DK Company er klar til flere, store investeringer i tøjbranchen. Selskabet med nu 20 modemærker er ifølge chefen rustet til at vokse endnu mere i et marked, hvor andre er presset.

DK Company har gennem årene overtaget flere modemærker og tidligere i år kom selskabet Saint Tropez fra børsnoterede IC Group også til. Men ekspansionen stopper ikke der, hvis det står til adm. direktør og hovedaktionær Jens Poulsen. Han siger:

»Der er et spændende men også lidt nervøst marked i modebranchen, hvor der er fokus på alt fra onlinehandlens vækst til hård priskamp og pres på butikkerne. I et sådant marked er vi historisk glade for at kigge på muligheder. Jeg ser at vores samlede platform betyder, at vi fortsat kan drage fordel af endnu mere stordrift.«

DK Company er nummer to i den danske tøjbranche efter giganten Bestseller som omsatte for 24 mia. kr. i 2017/18.

For 2018 har DK Company netop rapporteret om en rekordomsætning på 3,1 mia. kr. efter en vækst på 3 pct. Resultatet før skat endte på 240 mio. kr. - fem mio. mere end året før. Til gengæld dykkede driftsresultatet en smule.

Selskabet
  • DK Company A/S er en modekoncern med hovedsæde i Ikast.
  • Rummer 20 forskellige modemærker – bl.a. Matinique, Cream, ICHI, b.young, Fransa, Blend, Gestuz og InWear.
  • Tøjet produceres især i Kina, Indien og Bangladesh
  • Koncernen er stiftet i 2001 af Jens Poulsen.
  • Ejes af selskabet DKC Holding 2011 A/S med koncernchef Jens Poulsen som hovedaktionær, mens hans to medchefer i koncernledelsen, Jens Obel CEO i Ikast/København og CFO Søren Lauritsen, også har aktieposter. CEO Kasper Philipsen har efter en ny struktur aktier i DK Company Vejle.

Jens Poulsen lægger dog ikke skjul på, at 2018 var et år med udfordringer. Ikke mindst i kraft af en lang varm sommer i Nordeurope som påvirkede forbrugernes køb af tøj.

»Det har efterfølgende medført markant øgede nedskrivninger på varelagrene af specielt efterårs- og vintertøjet, de tungere artikler. Det giver udfordringer i et marked for mode præget af udsalg og konstante tilbud samt massiv konkurrence.«

For 2019 forventer DK Company ny vækst - både organisk og i kraft af investeringen i Saint Tropez.

DK Company rummer som nævnt nu 20 modemærker inden for tøj til herrer og damer i det såkaldte midtermarked rent prismæssigt. Koncernen afsætter tøj til ca. 16.000 forhandlere i 47 lande. Desuden har koncernen selv 200 butikker, som drives af koncernen selv eller franchisetagere, samt online-salg.

Af regnskabet fremgår det, at de fire ejere af DK Company for 2018 trækker 65 mio. kr. ud af selskabet i udbytte mod 107 mio. kr. i 2017. Hovedaktionær er koncernchef Jens Poulsen med en ejerandel på 80 pct. af moderselskabet.

Årsregnskab:

DK Company A/S (mio. kr.)20182017
Omsætning3.0572.960
Resultat primær drift239251
Resultat før skat240236
Årsresultat191181
Egenkapital525444
BRANCHENYT
Læs også