Ny rapport: Modeindustrien er for langsom til at satse på bæredygtighed
Der er fremskridt i omstillingen af tøjindustrien til en mere grøn produktion - men tempoet er ifølge en analyse for sløvt i forhold til, hvor meget ekstra tøj der ventes at blive fremstillet.
Det går for langsomt i den globale modeindustri med at omstille sig til en mere bæredygtig fremtid. Især i forhold til at den samlede tøjproduktion vokser hastigt - og dermed belaster miljø samt klima.
Sådan lyder konklusionen i en ny rapport, Pulse of The Fashion Industry, som det globale konsulenthus Boston Consulting Group og organisationerne Global Fashion Agenda samt Sustainable Apparel Coalitions står bag.
Undersøgelsen præsenteres lige op til, at der i denne uge gennemføres det årlige, globale mode-topmøde i København – Copenhagen Fashion Summit. Det har netop fokus på bæredygtigheden i verdens mode- og tøjproduktion.
Analysen er gennemført de seneste år via såkaldt ”pulse score”, som måler udviklingen i den globale tøjbranches arbejde med bl.a. miljømæssige og social påvirkning. Årets opgørelse viser en tilbagegang i hastigheden for modebranchens bæredygtige udvikling sammenlignet med de foregående år.
I 2018 var var modebranchens puls-score steget med seks procentpoint til 38 ud af 100. I år er scoren på 42 - og dermed en reel forbedring på fire procentpoint, men hastigheden de målbare fremskridt er faldet sammenlignet med året før.
Forfatterne til rapporten peger på, at prognoser samtidig viser, at den globale tøj- og skoindustri vil vokse med 81 pct. over en lang årrække. Så der er ifølge dem behov for hurtigere omstilling.
Analysen mener, at den grønne omstilling især er aftaget nogle af de store tøjvirksomheder. De har »nået et loft for, hvordan der kan skaleres banebrydende forretningsmodeller samt få volumen i nye innovative løsninger,« fastslås i en pressemeddelelse.
»Om eksisterende løsninger kan skaleres, afhænger af lederskab fra modevirksomhederne, hvorimod andre ændringer vil kræve samarbejde mellem beslutningstagere og interessenter over hele værdikæden samt politikeres involvering,« udtaler Morten Lehmann, chief sustainability officer hos Global Fashion Agenda.
Sebastian Boger, partner i Boston Consulting Group, udtaler, at forbrugeranalyser omvendt viser, »at bæredygtighed er ved at skifte fra at være en sekundær overvejelse til en primær faktor for det, man køber.«