Erhverv
0

Frederikke Schmidt har stor succes med sine sko og vil nu til udlandet: »Der skal mere power på«

Skovirksomheden Roccamore solgte højhælede sko med ergonomiske såler for knap 7,5 mio. kr. i 2018.

Frederikke Schmidt besluttede sig for at designe og udvikle en indersål, der former foden til at gå så anatomisk korrekt som muligt i høje hæle. Foto: Roccamore

Det populære danske skomærke Roccamore, der er stiftet og ejet af den unge iværksætter Frederikke Schmidt, spejder mod udlandet.

Frederikke Schmidt har præsenteret et rekordregnskab med en omsætning i millionklassen og et overskud, der er vokset til 800.000 kr. efter skat. Nu vil hun også have, at kunder uden for Danmarks grænser får øjnene op for hendes sko.

»Det går godt med salget i Danmark, og jeg er meget stolt af, at vi har skaleret vores salg 300 pct. hvert år de seneste tre år. Men hvis vi skal fortsætte væksten, skal vi til udlandet. Der skal mere power på,« siger Frederikke Schmidt.

Roccamore
  • Sælger højhælede sko med ergonomiske såler
  • Havde et overskud på godt 800.00 kr. efter skat i 2018
  • Har omsat for 4,8 mio. kr. i år
  • Solgte 5.000 par sko i 2018
  • Medejerne er partnerne Line Young Peteri og Jens Karstoft
  • Skoene koster mellem 2.000 og 3.000 kr.

Frederikke Schmidt sælger højhælede sko med ergonomiske såle, og salget er stødt stigende. I 2016 solgte hun 700 par sko. Hdtil i 2019 har hun solgt 2.800 par med en omsætning på 4,8 mio. kr.

De højhælede sko fra Roccamore bliver produceret i Italien og koster mellem 2.000 og 3.000 kr. pr. par. Skomærket opererer hverken med sæsoner eller udsalg, men holder i stedet events rundt om i landet, så kunderne kan prøve skoene. Herefter kan de bestille dem online.

Selvom Frederikke Schmidt ikke mener, at det danske marked er mættet endnu, er hun ikke i tvivl om produktets potentiale i udlandet.

»Hvis vi kan sælge for godt 20 mio. kr. i 2019, kan vi sagtens ramme 100 mio. i 2021. Det er målet,« siger hun.

I øjeblikket viser lande som Norge, Schweiz og Luxembourg interesse for iværksætterens højhælede sko.

»Det er små og købekraftige markeder som Danmark, og det er nemmere at overskue for os rent udrulningsmæssigt. Vi har en bestemt strategi, som vi relativt simpelt kan rulle ud i udlandet - nu mangler vi bare at finde de rigtige investorer,« siger Frederikke Schmidt.

Roccamore-ejeren er i øjeblikket på jagt efter såkaldte business angels, der kan hjælpe med at gøre Roccamore til en international succes. En business angel er en investor, der bidrager med eksempelvis kapital, viden og netværk.

»Vi leder efter investorer, som har erfaring med at skalere en virksomhed med dansk afsæt i udlandet,« siger Frederikke Schmidt.

I 2019 planlægger Roccamore at komme til Aarhus, og Frederikke Schmidt tror på, at byen kan trække sit eget faste showroom.

Frederikke Schmidt var den første kvinde i Danmark til at finansiere sin egen virksomhed gennem crowdfunding. På crowdfunding-siden Kickstarter skaffede hun på få måneder 330.000 kr., der skulle gøre Roccamore til virkelighed.

Roccamore har en egenkapital på 1,6 mio. kr.

BRANCHENYT
Læs også