Erhverv

Sikh'er er rasende på Gucci efter modeturban til 5.000 kr

Det er anden gang inden for kort tid, at modekoncernen har formået at starte en krænkelsesdebat.

Nogle i Sikh-samfundet er blevet rasende på Gucci efter modehuset lancerede en turban som en pyntegenstand. Foto: Antonio Calanni/AP.

Det er ikke nemt at være modedesigner hos Gucci. Koncernen er kommet i strid modvind efter lanceringen af en turban, som, Sikh’er mener, krænker deres kultur.

Turbanen blev introduceret som ”Indy Full Turban” på luksus-stormagasinet Nordstroms hjemmeside til 790 dollars pr. styk. Og turbanen ligner til forveksling den turban-stil, som millioner af Sikh’er bærer, skriver CNN.

Nordstrom har siden trukket turbanen tilbage fra sin hjemmeside og undskyldt over for de Sikh’er, der har klaget over »kulturel appropriation,« »ufølsomhed« og »den meget høje pris.«

Det er kun tre måneder siden, at Gucci sidst røg i den fælde. Dengang lancerede man en sort sweater, hvor man kunne trække kraven op om munden - som en halv elefanthue.

Den lignede til forveksling et underansigt på folk af mørk hudfarve og med en påsyet rød mund. Gucci blev udskammet for at diskriminere sorte, også kaldet ”blackfacing”.

Gucci valgte hurtigt at tilbagekalde disse ”blackface”-sweatre og halve elefanthuer og undskyldte. Modehuset har endnu ikke kommenteret sagen med turbanen.

At gå med turban er en af de mest tydeligere tilkendegivelser på, at man tilhører Sikh-samfundet. Flere Sikh’er har gjort Gucci opmærksom på, at mange af deres trosfæller er blevet angrebet og slået ihjel for at bære turban.

En rigtig Sikh-turban bliver lavet af et enkelt lang stykke klæde og bliver snoet og foldet meget nøjagtigt over vedkommendes uklippede hår.

BRANCHENYT
Læs også