Erhverv

Mærsk-topchef: »2019 kommer til at stå i handelskrigens tegn«

Hvis handelskrigen tager til, vil det ramme A.P. Møller-Mærsk via containerfragten, lyder det fra Søren Skou.

Søren Skou topchef i A.P. Møller-Mærsk. Foto: A.P. Møller-Mærsk

Handelskrigen er langt fra et overstået kapitel, og det kan komme til at ramme A.P. Møller-Mærsk. Sådan lyder det fra transportkæmpens øverste chef, Søren Skou, på et pressemøde i forbindelse med Mærsks regnskab for første kvartal.

»Dette år, 2019, kommer til at stå i handelskrigens tegn,« siger Søren Skou.

Dermed er der usikkerhed om, hvorvidt A.P. Møller-Mærsk kommer i mål med forveningerne for 2019, hvor koncernen styrer efter et driftsresultat (EBITDA) på 5 mia. dollars for de fortsættende aktiviteter.

Indtil begyndelsen af maj så det ud til, at handelskrigen mellem USA og Kina var på vej mod en afslutning. Meget tydede nemlig på, at verdens to største økonomier ville indgå en handelsaftale og dermed lægge stridighederne bag sig.

Det skete dog ikke. I stedet bebudede USA’s præsident Donald Trump, at der ville blive lagt nye tariffer på varer fra Kina, og senere fulgte et amerikansk forbud mod kinesiske Huawei.

Selv om Kina endnu ikke har svaret direkte igen på forbuddet mod Huawei, forventer man i Mærsk ikke, at handelskrigen nu er ved at nærme sig en afslutning. Og selv hvis de to stormagter når til enighed, vil handelsspændingerne ikke være ovre.

»Jeg tror ikke, vi er færdige med handelskrigen. Jeg forventer, at der bare sker det, at USA vender blikket mod Europa,« siger Søren Skou.

Donald Trump har flere gange givet udtryk for, at han ønsker en ny handelsaftale med Europa, ikke mindst fordi tarifferne på biler til USA fra Europa er større end den modsatte vej.

»Det er klart, at det vil få betydning for os. De europæiske selskaber som BMW og Daimler, som producerer rigtig mange biler til USA, får bildelene derover i containere. Rigtig meget af det sejler med vores skibe, så det er ikke et trivielt emne for os,« siger han.

Hvis handelskrigen fortsætter med at eskalere, kan det komme til at skære ca. 1 pct.point af væksten på containermarkedet det kommende år, lyder det fra Mærsk, der venter en vækst på dette marked i intervallet 1-3 pct.

Det er ikke kun de politiske tiltag i handelskrigen, der vil kunne ramme A.P. Møller-Mærsk. Det vil også kunne mærkes, hvis der sker en ændring blandt forbrugerne rundt om i verden som følge af handelskrigen.

»Vi er blevet lidt mere klare på, at det ikke bare er hvadpresidenten tweeter, der betyder noget. Der er også nogle forbrugere, der agerer,« siger Søren Skou.

De fortsættende dele af transportkæmpen kom igennem første kvartal med et underskud på 104 mio. dollars, og det underliggende resultat for de fortsættende dele af koncernen endte på minus 69 mio. dollars. Det svarer til 463 mio. kr. Begge dele var betydeligt dårligere, end analytikerne havde ventet.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også