Erhverv

Storbritannien sætter en stopper for falske anmeldelser på Facebook og Ebay

Det drejer sig om de virksomheder, der selv går ind og skriver falske anmeldelser under deres produkter.

Foto: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

Facebook og Ebay er blevet beordret af den britiske myndighed The Competition of Markets Authority til at sætte en stopper for de falske anmeldelser, som virksomheder selv går ind og skriver på de online platforme for at få flere kunder.

Det skriver The Guardian.

The Competetion of Markets Authority, også kaldet CMA i daglig tale, har ifølge mediet fundet "bekymrende beviser" for, at virksomhederne i stigende grad forsøger at vildlede kunderne med falske anmeldelser.

Andrea Coscelli, der er adm. direktør for CMA, udtaler til The Guardian, at han ikke tror, at Ebay og Facebook bevidst tillader de falske anmeldelser at blive vist. Han advarer dog om, at de skal gøre mere for at undgå denne form for svindel.

»Mange mennesker stoler på anmeldelser, når de skal handle online. Det er vigtigt, at folk kan stole på, at anmeldelserne er ægte og ikke bare noget, som nogen er blevet betalt for at skrive,« udtalte han fredag.

Begge virksomheder har derfor fået besked på at foretage en gennemgang af anmeldelserne på deres hjemmesider.

»Falske anmeldelser betyder, at folk måske træffer det forkerte valg og ender med et produkt eller en tjeneste, der ikke passer til dem. Det er også uretfærdigt overfor de virksomheder, der følger retningslinjerne,« siger Andrea Coscelli.

Tilsynsmyndigheden har identificeret 26 Facebook-grupper, hvor folk tilbyder at skrive falske anmeldelser mod et beløb, samt virksomheder der rekrutterer falske kunder til at skrive vildledende anmeldelser. I oktober kunne flere medier berette at bare to af disse Facebook-grupper havde et samlet medlemstal på knap 87.000 mennesker.

I perioden oktober 2018 til marts 2019 har Facebook fjernet mere end tre mia. falske profiler fra det sociale medie.

BRANCHENYT
Læs også