Erhverv
0

Små firmaer blæser gennem de stores frygt for snarlig nedtur

De små og mellemstore danske virksomheder øger fortsat både salg og overskud, og de er udprægede optimister for fremtiden. Kun hver tiende af dem venter fald i salget i 2019, viser en stor BDO-undersøgelse.

Direktør i Hancock, Peter Strange Nielsen, sammen med sin far, Fritz Strange Nielsen. Foto: Hancock.

Man skal være lige omtrent så sortsynsk som æslet i Peter Plys for at finde tegn på smalhals i underskoven i dansk erhvervsliv i en ny og omfattende analyse af tusindvis af små firmaer.

Den viser, at de vokser markant i både omsætning og overskud.

De lader også hånt om de stadig flere dommedagsprofeter, der forudser snarlig nedgang i de økonomiske konjunkturer.

Det er revisions- og rådgivningskoncernen BDO, der i sit årlige barometer har kigget i 30.000 regnskaber og sendt spørgeskema til 1.400 af dem. Den blev gennemført i marts og april, men optimismen er holdt ved.

»Vi er nu seks måneder inde i 2019, mange af vores revisorer har holdt møder med kunderne op til halvårsafslutningen, og der er ingen indikationer af, at de har mistet optimismen. Det er et godt tegn,« siger Henning Boye Hansen, chefkonsulent i BDO.

I gennemsnit har de små og mellemstore virksomheder hvert år bortset fra et enkelt øget både omsætning og overskud i perioden siden 2012. Faktisk har de øget overskuddet en smule mere end omsætningen og er dermed blevet bedre forretninger.

»De trimmer omkostningerne, og vi oplever, at de bliver bedre købmænd. Vi prædiker, at de skal fakturere deres ting. De skal ikke oparbejde store tilgodehavender hos enkelte kunder, og vi oplever, at de bliver mere lydhøre,« siger Henning Boye Hansen.

SMV’erne er i høj grad underleverandører til de store. De ved godt, at de store ting påvirker deres store kunder, men det optager dem ikke i det daglige.

Henning Boye Hansen, chefkonsulent i BDO

Det handler om simpel stordrift, mener en af de mindre virksomheder, Hancock, der sælger øl og læskedrikke og løbende har øget både omsætning og resultat i de senere år.

»Overskudsgraden stiger, og det er fordi omsætningen vokser,« siger direktør Peter Strange Nielsen, der også er storaktionær og fjerde generation i ejerfamilien bag bryggeriselskabet Hancock.

Bryggeriet har 40 medarbejdere og en bruttofortjeneste i det seneste regnskabsår på 27,7 mio. kr. - 15 pct. mere end året før.

Hancock regner med også i indeværende regnskabsår at vokse. Det samme gør de små og mellemstore virksomheder over en bred kam. De lader sig ikke skræmme af hverken Trumps handelsslagsmål eller økonomers pessimisme for verdensøkonomien.

»De lader sig ikke påvirke meget af storpolitik. SMV’erne er i høj grad underleverandører til de store. De ved godt, at de store ting påvirker deres store kunder, men det optager dem ikke i det daglige,« siger Henning Boye Hansen.

BRANCHENYT
Læs også