Erhverv

Chefredaktør: Udvid medieansvarsloven til at inkludere techselskaber

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, bakker op om ministers forslag om at udvide medieansvarsloven. Det er dog techselskaberne bag de sociale medieplatforme, der bør stilles til ansvar, og ikke de unge influencers. Ministerens forslag møder kritik fra flere kanter.

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen mener, at techselskaberne bag de sociale platforme også burde gøres ansvarlige for det indhold, de er med til at udbrede. Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Efter bloggeren Fie Laursen lørdag delte et selvmordsbrev på sin profil på Instagram, har børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) udtrykt ønske om, at influencers på sociale medier bliver gjort ansvarlige for det indhold, de deler på deres profiler, ligesom traditionelle medier bliver stillet til ansvar under medieansvarsloven.

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, er enig i vurderingen af, at der er behov for en justering af loven – dog bør det ikke være de unge influencers, der skal underlægges medieansvarsloven, men derimod techselskaberne bag de sociale medieplatforme, som bør gøres ansvarlige for det indhold, de er med til at udbrede, skriver Poul Madsen i en kommentar...

BRANCHENYT
Læs også