Erhverv

Vild idé blev kæmpe succes: Iværksættere dækker kontorvægge til med planter over hele kloden

Det startede som en sjov forretningsidé i Kolding, men nu sælger virksomheden Natural Greenwalls sine plantevægge i hele verden.

Artiklens øverste billede
Der er vækst i plantevægge. Natural Greenwalls har kunder i alle størrelser fra 2 til 250 kvm og fra 1 til 30 meter høje vægge fordelt i 16 lande. Foto: Natural Greenwalls

Måske har du spottet den grønne frodige væg i den lokale Netto eller i en større dansk virksomhed, for flere og flere efterspørger en såkaldt plantevæg. Det har kastet et helt nyt forretningseventyr af sig for den danske iværksættervirksomhed Natural Greenwalls.

Virksomheden sælger plantevægge – vægge, der fra top til bund er dækket af planter – og hvad der startede som en sjov idé i den jyske by Kolding har nu fået international opmærksomhed.

Natural Greenwalls har gennem de seneste år oplevet massiv vækst på både det danske og europæiske marked, men inden længe indtager den danske virksomhed også markedet i Australien.

Et nyt marked, der er kommet bag på virksomheden selv.

»Vores fokus har egentlig været at udvide i Europa, og derfor har vi lavet masser af professionelt materiale på flere forskellige sprog. Det har spredt sig til Australien og er nu blevet til en forhandleraftale og en kontrakt på de første 100 kvm plantevæg,« siger direktør i Natural Greenwalls René Lund.

Det er ikke kun Australien, der har fået øjnene op for de plantepyntede vægge. Virksomheden sælger sine produkter i 16 forskellige lande, og både Google, Netto og Mærsk har etableret en Natural Greenwalls-plantevæg i deres virksomheder.

Ifølge virksomheden er efterspørgslen særligt steget inden for de seneste år, og det at produktet er produceret i Danmark gør det nemmere at sælge ude i verden, mener direktøren.

»Vores system er dansk udviklet, produceret og patenteret, og når vi præsenterer vores plantevægge ude i verden, oplever vi, at danske produkter generelt er meget velanset. Det baner hurtigt vejen for os i mange lande,« siger René Lund.

Virksomheden kunne i sit seneste regnskab fremvise et beskedent overskud på lidt over 400.000 kr., og det er der måske en særlig grund til.

»Vi har sagt nej til flere interesserede forhandlere, fordi vi ikke mente, at de kunne leve op til vores kvalitetskrav. Det er selvfølgelig aldrig nemt at sige nej til penge, men det er en vigtig del af vores strategi, hvis vi skal lykkes på sigt. Det går meget hurtigere at ødelægge et godt brand, end det gør at bygge det op igen,« siger René Lund.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.