Erhverv
BREAKING

Stærkt Barbie-salg giver positiv overraskelse hos Mattel

Foto: Mark Lennihan

Amerikanske Mattel, der blandt andet er kendt for Barbie-dukken, leverede klart bedre end frygtet i sit andet kvartal, viser regnskabet for perioden, der blev offentliggjort efter det amerikanske markeds lukning torsdag.

Mattel-aktien steg 5,5 pct. i det amerikanske eftermarked efter rapporteringen.

Netop salget af Barbie-dukker har været med til at trække de forbedrede resultater, oplyser selskabet.

Mattel er i gang med en større restruktureringsproces, hvor der blandt andet er fokus på at genskabe salget af selskabets største brands - herunder Barbie-dukken.

Og den plan går bedre end ventet, hvilket allerede har givet sig udslag i store omkostningsbesparelser, der klart kunne mærkes i andet kvartal.

Her voksede Mattels omsætning til 860,1 mio. dollar - en fremgang på 2,3 pct. fra samme periode et år tidligere.

Det er første gang i to år, at selskabet har præsteret en fremgang i salget, som også samtidig var klart bedre end ventet blandt analytikerne, som havde sigtet efter et salg på 813,3 mio. dollar.

Bedringen kunne også mærkes på de nedre regnskabslinjer, hvor Mattel fik et justeret underskud per aktie på 0,25 dollar - klart bedre end det underskud på 0,40 dollar, som analytikerne havde regnet med.

Læs også