Erhverv
0

ALK-topchef: Opjustering er bredt funderet trods lille bump i USA

Carsten Hellmann har i et par år stået i spidsen for allergikoncernen ALK - med stor succes til følge - bl.a. er aktiekursen nærmest fordoblet i år. Foto: Gregers Tycho

Det er forbedringer hele vejen rundt, der medvirker til, at ALK-Abelló kan løfte forventningerne til 2019.

Selskabet venter nu en omsætning på 3200-3300 mio. kr. samt et driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 150-250 mio. Den tidligere forventning var en omsætning i den øvre ende 3100-3300 mio. kr., samt et EBITDA-resultat i den øvre ende af 100-200 mio. kr.

De løftede forventninger til toplinjen skyldes især tabletsalget, som voksede med 42 pct. i lokal valuta i andet kvartal til 263 mio. kr. Forbedringen af driftsresultatet skyldes ud over den bedre omsætning også effektiviseringer.

- Det, der er godt, er, at fremgangen ligesom i sidste kvartal er bredt funderet. Det er ikke et enkelt land, hvor salget pludselig eksploderer og giver ekstra rygvind i kvartalet, siger administrerende direktør i ALK Carsten Hellmann til Ritzau Finans.

Samlet voksede ALK's salg med 9 pct. i andet kvartal til 785 mio. kr. Underliggende var væksten endnu højere, eller 11 pct., når der tages højde for, at andet kvartal sidste år var positivt påvirket af opfyldelsen af en række restordrer på dråbebaserede allergivacciner.

USA RAMMER LILLE BUMP

I Nordamerika haltede salget dog lidt efter budgettet i andet kvartal. Omsætningen steg med 5 pct. organisk til 164 mio. kr.

- Det skyldes ikke tabletterne eller allergiforretningen. Vi købte for nogle år siden en underleverandør af fortyndingsvæsker og hætteglas. Den er ramt af nogle ordreforskydninger i øjeblikket, siger Carsten Hellmann.

Salget af øvrige produkter faldt med 7 pct. i lokal valuta til 63 mio. kr. på det nordamerikanske marked. Derimod steg salget af de injektions- og dråbebaserede vacciner med 13 pct. i lokal valuta til 76 mio. kr., og salget af tabletterne gik frem med 19 pct. til 25 mio. kr.

Netop tabletsalget har ALK haft særlig fokus på at løbe i gang på det amerikanske marked.

- Vi fokuserer ikke så meget på, om vi har et salg på 25 eller 35 mio. kr. i øjeblikket. Det vigtige for os er at få gennembrud hos allergilægerne. Det er derfor, at vi er så forhippede på, at få 2000 læger ind, og så få flere og flere læger til at blive "high prescibers" - (læger der ofte udskriver allergitabletter, red.)

- Men USA er en langsigtet rejse. Det har de fleste heldigvis forstået, og de fleste kan også se nu, at vi rent faktisk gør det fornuftigt, tilføjer Carsten Hellmann.

For hele 2019 venter ALK nu en samlet omsætningsfremgang i Nordamerika for hele forretningen på omkring 10 pct. Dermed er retorikken nedtonet lidt i forhold til ambitionerne i regnskabet for første kvartal på tocifret vækst.

Årsagen er ifølge Carsten Hellmann alene forretningen med ikke-allergi-relaterede produkter.

- Forretningsområdet er ikke så stort, men hvis vi pludselig mister 25-35 mio. kr. i salg, og det er det, vi snakker om, så går vi fra 12 til 10 pct., siger Carsten Hellmann.

BRANCHENYT
Læs også