Erhverv
0

Mærsk-topchef: »Jeg er godt tilfreds med den fremgang, vi har leveret«

A.P. Møller-Mærsk har formået at navigere »ret godt« i en verden med handelskrig.

Søren Skou, topcehf i A.P. Møller-Mærsk. Foto: A.P. Møller-Mærsk

A.P. Møller-Mærsk har formået at navigere i en verden med handelskrig mellem USA og Kina uden at det har sat sig på bundlinjen. Faktisk har transportgiganten formået at vende underskud til overskud i denne periode, og spændingerne mellem verdens to største økonomier kommer næppe til at få den store indflydelse i dette kvartal.

Sådan lyder det fra Mærsk-topchefen, Søren Skou, på et pressemøde i forbindelse med Mærsks regnskab for andet kvartal.

»Det har vi kunnet håndtere ret godt. Med mindre der sker noget meget, meget, meget dramatisk, tror jeg ikke at handelskrigen for den store indflydelse for vores tredje kvartal,« siger Søren Skou.

A.P. Møller-Mærsk lagde fra land med et underskud på 104 mio. dollars for de fortsættende aktiviteter i årets første kvartal. Men andet kvartal bød på et overskud på 153 mio. dollars svarende til 2,3 mia. kr. Til sammenligning endte bundlinjen med et underskud på 32 mio. dollars i samme periode i fjor.

»Jeg er godt tilfreds med den fremgang, vi har leveret i forhold til sidste år,« siger Søren Skou.

Indtil maj i år forventede mange iagttagere, at USA og Kina var på vej mod en aftale, der ville resultere i, at de to stormagter lagde våbnene i handelskrigen fra sig. Det skete som bekendt ikke. I stedet er handelskrigen eskaleret.

I forbindelse med regnskabet for første kvartal lød det fra Mærsk-topchefen, at potentielt ville kunne skære ca. 1 pct.point af væksten på containermarkedet, hvis handelskrigen eskalerede. Mærsk ventede på dette tidspunkt, at containermarkedet ville vokse med 1-3 pct.

»Vi har planlagt hele året efter et lavvækstscenarie. Jeg tvivler på, at det bliver en verdensomspændende recession. Vi kan ikke bekymre os om noget, vi ikke kan gøre noget ved, men vi kan planlægge efter det. Det er det vi gør,« siger Søren Skou.

Én af de ting, som man i Mærsk frygter i forbindelse med handelskrigen, er, at der sker en ændring blandt forbrugerne rundt om i verden som følge af stridighederne. Det har man dog ikke mærket noget til endnu.

»Den amerikanske forbruger er stadigvæk i godt humør. Det gør, at forbruget har været ganske fint,« siger Søren Skou.

BRANCHENYT
Læs også