Arla storsælger Starbucks-kaffe
Den danske mejerigigant har en aftale om produktion og salg af Starbucks-produkter frem til 2039.
Mejerigiganten Arla og den globale kaffekæmpe Starbucks tjener fedt på et samarbejde, de har haft med hinanden siden 2010.
Arla producerer og sælger kaffedrikke under Starbucks-brandet på en lang række markeder, og den årlige omsætning på aftalen nærmer sig nu 1 mia. kr. Samtidig oplever Arla tocifrede vækstrater på salget af Starbucks-drikke.
Det fortæller Hanne Søndergaard, koncernmarketingsdirektør i Arla, til Børsen.
»Intet tyder jo på, at væksten på dette marked med mælkebaserede ready to drink-produkter stopper lige foreløbig. Vi tror på fortsat fremgang med tocifrede procenter. Hvert år. Så vi kommer til at fordoble vores omsætning her i løbet af få år. Det er vi helt sikre på, at vi kan. Og indtjeningen på denne produktkategori er rigtig god,« siger hun.
I fjor solgte Arla mere end 100 mio. dåser og bægre med caffe latte, iskaffe, espresso-shots og lignende under Starbucks-brandet.
Arla afslører ikke nøjagtigt, hvor meget salget af Starbucks-drikke indbringer. Men Starbucks-drikke står for halvdelen af salget af mælkebaserede drikke under mærkerne Starbucks, Cocio og Mathilde, som tilsammen havde en omsætning på 1,9 mia. kr. i 2018.
For omkring et år siden valgte Arla og Starbucks at forlænge licensaftalen med hinanden, så den løber frem til 2039.
Aftalen gav Arla lov til fortsat at producere, markedsføre og distribuere Starbucks-drikke til supermarkedskæder og convenience-butikker som 7-Eleven i Europa, Mellemøsten og Afrika.