Erhverv

Sagde nej til Løvens Hule: Nu fordobles deres omsætning hvert år

Da datteren Siri blev ramt hårdt af børneeksem og nældefeber flere gange om ugen, havde Mette Langberg og Kasper Nielsen ikke forventet, at det ville ende i en millionsucces.

Det var datteren Siris nældefeber og børneeksem, der gav Mette Langberg og Kasper Nielsen idéen til deres produkt. Foto: Privatfoto.

Da Mette Langberg og Kasper Nielsens datter Siri som spæd blev ramt af tilbagevendende børneeksem og nældefeber, var de desperate efter at finde en kur.

Lægens kur med binyrebarkhormon ville parret ikke være med til, så derfor gav Mette Langberg sig til at lede efter en alternativ kur på nettet. Hun stødte på et gammelt husråd, hvor man skulle bade barnet i vand tilsat havre.

Nu omsætter den idé for millioner hvert år.

Parret står nemlig bag virksomheden Kraes, der sælger naturlige hudplejeprodukter til børn, hvor kolloid havre, som er en type meget fintmalet havre, er hovedingrediensen.

Siden Kraes’ opstart i juni 2016 er virksomhedens omsætning hvert år vokset med mindst 100 pct., og ejerne forventer, at omsætningen vil runde 4 mio. kr. i 2019. Det har vakt opsigt, og DR-programmet Løvens Hule har flere gange forsøgt at få ejerne til at pitche deres virksomhed for investorerne - uden held.

Vi regner ikke med at lave et overskud de næste fire-fem år, og det håber jeg virkelig heller ikke, at vi gør, for det ville betyde, at vi ikke har udnyttet potentialet godt nok

Kasper Nielsen, medstifter af virksomheden Kraes

Parret har nemlig ingen planer om at få en medejer ind. Kasper Nielsen står for den økonomiske side af forretningen, mens Mette Langberg tager sig af produktudviklingen. Kasper Nielsen har tidligere været hovedaktionær i spilportalen Casino.dk, som han solgte for et tocifret millionbeløb, og derfor tøvede han ikke med at smide 600.000 i Kraes, da virksomheden behøvede startkapital.

»Jeg har været heldig. Jeg har kun en 10. klasse, men jeg faldt så med røven baglæns ind i spilbranchen, og det har gjort mig i stand til at vælge, når jeg skulle gå all-in i noget, som jeg brændte for. Jeg kunne se, at dette ville være fedt at arbejde med. Folk bliver glade for vores produkt, og det er lidt federe end at tjene på casino,« siger Kasper Nielsen.

Kraes omsatte for en halv mio. kr. i 2017 og året efter 2 mio. kr. Det er dog langt fra nok for Kasper Nielsen og Mette Langberg, der har geninvesteret de tjente penge i Kraes og planlægger at udvide i Tyskland, Kina og de skandinaviske lande.

Det er da også først og fremmest væksten, der betyder noget, siger Kasper Nielsen.

»På nuværende tidspunkt er vi i 60 apoteker, og vi har lige lavet en aftale med Kære Børn, så vi er nok lidt blevet den flotte pige i klassen. Vi regner ikke med at lave et overskud de næste fire-fem år, og det håber jeg virkelig heller ikke, at vi gør, for det ville betyde, at vi ikke har udnyttet potentialet godt nok,« siger han.

Det er især den løbende kontakt med kunderne, der ifølge parret har givet luft under vingerne. Kundernes positive respons bliver brugt aktivt i reklame på sociale medier, ligesom Kraes’ følgere på Facebook også bliver inddraget i produktudviklingen.

For Mette Langberg og Kasper Nielsen er det vigtigt at få feedback på produkterne fra andre mødre og fædre, og det er ifølge Mette Langberg med til at gøre Kraes unikt.

»Det er meget vigtigt for os at have nærvær med kunderne. Vi forsøger at få fat på de kunder, de andre firmaer ikke kan få fat på,« siger hun.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også