Erhverv

Lego satser beskeden halvårsfremgang i aggressiv investering

Lego fik hevet en lille vækst hjem i 1. halvår, men må notere en markant nedgang i driftsoverskuddet. Det skyldes investeringer i digitalisering og en satsning på det indiske marked.

Lego investerer en stor del af overskuddet i 2019 på digitalisering, geografisk ekspansion og innovation. Foto: Joachim Ladefoged

Det lykkedes i 1. halvår Lego at hive en lille fremgang hjem i omsætningen på 2 pct.

Salget til forbrugerne er vokset med 5 pct., afslører halvårsregnskabet.

Men til gengæld dumper driftsoverskuddet i legetøjskoncernen, der ellers er kendt for sin fuldfede overskudsgrad, ned med 16 pct.

Det er med vilje, siger Lego-topchefen Niels B. Christiansen, der samtidig erklærer sig tilfreds med resultatet.

»Det er rigtigt, at jeg skal sikre, at Lego fortsat drives meget effektivt. Men jeg skal også sørge for, at vi har en forretning om både tre, fire og fem år, som er førende i legetøjsindustrien, og som er relevant på de rigtige ting,« siger Niels B. Christiansen, adm. direktør i Lego.

Halvårsresultat (mio. kr.)20192018
Omsætning14.782

14.254

Driftsresultat3.4984.181
Resultat efter skat2.6713.044


Han sigter til, at Lego i 1. halvår har taget markedsandele på alle væsentlige markeder – ikke mindst i USA og Kina – og overskuddet af selve driften er fortsat 3,5 mia kr.

»Det er helt indlysende investeringer, der gør os mest succesfulde på den lange bane. Vi er familieejede, vi kan tage de langsigtede beslutninger, og vi har stadig en indtjening, der er så høj, at det ville være forkert ikke at foretage gunstige og nyttige investeringer,« siger Niels B. Christiansen.

Han vil ikke kvantificere, hvor meget Lego investerer i år. Men pengene er brugt på øget digitalisering, e-handel, nye butikker og en kinesisk og en indisk offensiv.

Men hvis man ”leger”, at Lego i øvrigt holdt sin effektivitet i 1. halvår, skulle Lego have haft et driftsoverskud på 4,3 mia. kr. Det ville indikere en investering i halvåret på ca. 800 mio. kr. Men det er et gæt.

De bedste linjer
Legos klassiske linjer fylder fortsat meget på listen over de temaer, der har solgt bedst i 2019 i vilkårlig rækkefølge:
  • Lego City
  • Lego Ninjago
  • Lego Friends
  • Lego Technic
  • Lego Star Wars
  • Lego Avengers

Legos fremgang er sket inden for både nye temaer som det filmbaserede Lego Avengers, inden for Lego Technic med relativt dyre modeller af biler, og inden for klassiske Lego-serier som Lego City og pigetemaet Lego Friends.

Et andet filmtema, Star Wars, er også fortsat blandt de mest populære serier.

Siden Legos vækstpause i 2017 har Niels B. Christiansen generelt varslet et betydeligt mere adstadigt tempo for legetøjskoncernen med encifrede vækstrater. Det gør han stadig.

»Vi vil helst ikke vækstmæssigt køre fra plus til minus, vi vil hellere ligge på en trend, hvor vi vokser hurtigt nok til, at vi når flere børn, og vi løfter vores markedsandel, så flere får et Legosæt i hånden. Det gør vi ved dette niveau, hvor vi har løftet væksten fra 0 i 2017 til 3 pct. i 2018 til nu 5 pct. på forbrugersalg i 2019. Det er en meget god trend,« siger Niels B. Christiansen.

BRANCHENYT
Læs også