Steppebrand af sukkerskatter dræner danske drikkekæmper
Stadig flere regeringer verden over indfører sukkerskatter på drikkevarer, og det er noget, en række danske selskaber får at føle.
En verdensomspændende kamp mod sukker spreder sig som ringe i vandet i form af afgifter på drikkevarer med sukker, og det rammer flere danske virksomheder hårdt.
Inden for de sidste to år har en lang række lande introduceret nye eller øgede sukkerskatter, blandt andet Norge, Storbritannien, Irland, Australien, Sydafrika og de Forenede Arabiske Emirater.
»Både Malaysia og Sri Lanka har indført store sukkerafgifter i år. Det kommer som en steppeild over det hele nu,« siger Søren Holm Jensen, adm. direktør i Co-Ro.
Saudi-Arabien er det største marked for Co-Ro, der blandt andet sælger frys-selv-isen Sunlolly og saftevandsblandingen Sunquick. Netop Saudi-Arabien har indført en benhård skat på drikkevarer, der fremadrettet vil skære sig dybt ind i Co-Ros omsætning, der i 2018 lå på ca. 2 mia. kr.
»Vi skal blive dygtige til at lave produkter uden sukker eller med mindre sukker, og det er relativt nyt for os,« siger Søren Holm Jensen.
Vi har en formodning om, at danske producenter generelt bliver ramt hårdt.
Nordic Sugar, der leverer sukker til nordiske fødevareproducenter, kan endnu ikke se en direkte effekt af sukkerskatterne i sine salgstal, men hos kunderne tegner der sig et anderledes billede.
»Vi har en formodning om, at danske producenter generelt bliver ramt hårdt (af sukkerskatter, red.), fordi danske produkter generelt er dyrere end mange udenlandske,« siger markedsførings- og produktchef i Nordic Sugar Lars Bo Jørgensen.
Det er blandt andet det stigende fokus på folkesundhed og den voksende fedmeepidemi, der baner vej for de mange nye sukkerskatter.
»Regeringers rationale for at introducere den type skatter var tidligere udelukkende at generere skatteindtægter. Nu er argumentet i højere grad sundhedsrelateret, og det er nemmere at sælge til befolkningen,« siger Nick Stewart, økonom hos analysevirksomheden Oxford Economics, der har forsket i emnet.
Ligesom Co-Ro satser mange aktører på at udvikle nye produkter, der indeholder mindre eller intet sukker. Og det er i stigende grad, hvad forbrugerne i mange markeder vil have. Væksten i salget af Royal Unibrews sukkerfri sodavand er eksempelvis langt højere end salgsvæksten i de sukkerholdige versioner.
»Fordi vi relativt set er stærkere på sukkerfri sodavand end mange konkurrenter, kan sukkerskatter faktisk hjælpe os, fordi de andre taber på det,« siger Hans Savonije, adm. direktør i Royal Unibrew, der blandt andet har mærket de nye sukkerafgifter i Storbritannien.