Erhverv

Gourmetmad trækker kunder ind i discountbutikker

Netto-kæden udvider samarbejdet med Løgismose om fødevarer, der skal være med til at tiltrække flere forbrugere i det presset dagligvaremarked.

Netto-kæden under Salling Group har discountbutikker i Danmark, Tyskland og Polen. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Discountkæder bruger gourmetmad og luksusvarer som salgsvåben i kampen om de danske forbrugere. Den største kæde, Netto, udvider derfor nu samarbejdet med dens leverandør af netop de produkter.

Netto, der indgår i storkoncernen Salling Group, indledte for 10 år siden et samarbejde med den danske fødevareproducent Løgismose. Det selskab har siden leveret bl.a. kyllinger, oste, skyr og pesto til Netto i en serie af produkter, som discountkæden har eneret til.

Parterne har netop forlænget samarbejdet med yderligere fem år. Kontrakten indebærer også, at der skal leveres endnu flere produkter til Netto – bl.a. nemme madløsninger kaldet convenience i det globale dagligvaresprog.

Storkoncern
  • Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har ca. 1.500 butikker i Danmark, Tyskland og Polen.
  • Dertil kommer bl.a. en række onlineshops - herunder Wupti, Skagenfood, burgerrestauranter i kæden Carl’s Jr., Starbucks-kaffebarer og Fætter BR-legetøjs-butikker.
  • Koncernen er fuldt ejet af Salling Fondene, efter at A. P. Møller-Mærsk tidligere var med i ejerkredsen.
  • Adm. direktør er Per Bank og bestyrelsesformand Nils Smedegaard Andersen.

Michael Løve, direktør for Netto International under Salling Group, fastslår, at Løgismose er vigtig for Netto i dysten om forbrugerne.

»Vi både fastholder og tiltrækker kunder med de produkter. Løgismose er med til at skabe vores profil i et hårdt marked for dagligvarer,« siger han.

Netto-kæden har i Danmark over 500 discountbutikker.

Dagligvaremarkedet her i landet er præget af en samlet, flad salgsudvikling målt på volumen og ændrede forbrugsmønstre hos forbrugerne, som bl.a. nu køber mere take-away og udespisning.

De fem danske discountkæder, der samlet sidder på over 40 pct. af markedet, dyster ikke kun med hinanden - men også mod supermarkederne. I den konkurrence har de alle valgt på forskellig vis at lancere nye produkter og gourmetvarer. Lidl Danmark har eksempelvis samarbejde med den danske gourmetkok Wassim Hallal om en serie fødevarer.

Hos Løgismose Meyer, der ejes af den britiske kapitalfond IK Investment Partners, er adm. direktør Jesper Uggerhøj meget tilfreds med, at Netto-samarbejdet udvides og forlænges.

»Løgismose har altid haft en mission om at gøre kvalitet i fødevarer tilgængelig for danskerne, og det kan vi med Netto. Samtidig har samarbejdet rykket selskabet fra at være en lille fødevarevirksomhed til at blive et kendt kvalitetsmærke,« mener Jesper Uggerhøj.

Producenten
  • Løgismose blev grundlagt på Fyn i 1965 af Lene og Sven Grønlykke.
  • Selskabet producerer i dag bl.a. mejeriprodukter og fødevarer samt afsætter vin, østers, franske landkyllinger og andre delikatesser.
  • Ud over samarbejdet med Netto har selskabet bl.a. egen butik i København.
  • Indgår i koncernen Løgismose Meyers, der ejes af en britisk kapitalfond.

Han ønsker ikke at oplyse, hvor stor en andel af omsætningen i Løgismose Meyer, som i fjor nåede ca. 1,2 mia. kr., der kommer fra Netto-samarbejdet. Men Jesper Uggerhøj understreger, at det er en væsentlig aktivitet. Ud over Netto samarbejder selskabet også med Salling Groups hovedkonkurrent Coop Danmark, der forhandler produkter fra Meyers.

Netop unikke eller egne varemærker – der i branchen kaldes private label - er i vækst hos dagligvarekæder. For kort tid siden kom det frem, at netop Salling Group, som allerede har en stribe egne produktserier inden for dagligvarer, arbejder med planer om en større ekspansion.

I 2020 kommer der en ny serie under mærket “Salling”, som skal udbydes i Bilka og Føtex. Også Coop Danmark har bebudet, at koncernen agter at skrue yderligere op for egne produktserier.

»Privat label er vigtigt for os, fordi vi kan give kunderne noget, som de kun kan få hos os,« siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen, Coop Danmark.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også