Erhverv

Svindelmails griber om sig og koster milliarder

FBI har på tre år fået 166.000 anmeldelser om svindel på nettet, som medførte samlede tab på 375 mia. kr.

Svindel på nettet griber om sig, og svindlerne bliver mere avancerede. Foto: Colourbox.

Svindelmails har på tre år ført til mere end 166.000 anmeldelser til FBI’s Cyber Crime Center. Svindlen har medført samlede tab på 26 mia. dollars i perioden. Det svarer til 175 mia. kr.

Anmeldelser til den amerikanske politimyndighed handler både om svindel i USA og internationalt. FBI oplyser, at alle 50 amerikanske stater og 177 lande har været udsat for svindel.

Det oplyser FDIH, Foreningen for Dansk internethandel.

De fleste kender de såkaldte Nigeria-mails, hvor en prins eller en velhaver lokker med milliongevinst for at gøre en beskeden tjeneste. De er nærmest antikke, for svindlen bliver stadig mere avanceret.

I dag er der masser af falske mails, der bl.a. har som formål at lokke koder og bankoplysninger fra sagesløse folk. Også virksomheder er i stor stil udsat for svindlere.

Ofte fremstår disse mails umiddelbart som ægte, fordi svindlerne er blevet mere dygtige og avancerede.

FDIH oplyser, at bekæmpelse af svindel og cyberkriminalitet er en mærkesag for foreningen.

»Budskabet er, at virksomhederne selvfølgelig skal sikre sig imod kriminalitet. Og så skal de anmelde svindel og svindelforsøg til LCIK, der er politiets landsdækkende center mod it-relateret økonomisk kriminalitet. Anmeldelser er afgørende for at tegne et præcist billede at svindlen, så man kan pågribe svindlerne,« siger Niels Raulund, direktør i FDIH.

Foreningen opfordrer desuden til omtanke, kontrol og kritisk sans.

BRANCHENYT
Læs også