Erhverv

Apples brand falmer i Kina på grund af handelskrigen

Apples brand er ikke længere så stærkt i Kina, viser en ny undersøgelse ifølge Bloomberg News, som kæder Apples manglende appeal sammen med handelskrigen mellem USA og Kina.

Den amerikanske computer- og mobilproducent er faldet til en plads som nummer 24 i en årlig rapport over de største brands i Kina. Året før havde Apple en placering som nummer 11, og i 2017, inden handelskrigen brød ud, lå Apple femmer på listen.

Samtidig er Apples største kinesiske konkurrent, Huawei, gået et par pladser frem og er nu toer kun overgået af den kinesiske betalingstjeneste Alipay.

Brandundersøgelsen er ifølge Bloomberg gennemført af analysehuset Prophet blandt 13.500 kinesiske forbrugere. Også Prophet vurderer, at der er en direkte sammenhæng mellem handelskrigen og den vigende opbakning til amerikanske mærker.

Apple-aktien ligger torsdag efter et par timers handel stort set uændret i 222,72 dollar.

Læs også