Erhverv

Online-butikker brager frem, mens fysiske butikker står stille

På fem år er der kommet 30 pct. flere netbutikker. Online-forretninger står nu for 14 pct. af salget i detailhandlen.

Artiklens øverste billede
Nethandel udgør en stigende del af detailhandlen.

Der er voldsom vækst i antallet af online butikker.

Siden 2014 er der kommet 30 pct. flere virksomheder, som primært levet af at sælge varer og tjenester på nettet. I samme periode har antallet af fysiske detailforretninger ligget fladt.

Det viser tal fra Danske Bank Research.

I dag udgør netbutikkerne 10 pct. af alle butikker. For femten år siden var andelen på tre pct.

Også antallet af medarbejdere i virksomheder, der sælger på nettet, er steget markant.

»Siden 2007 er der i gennemsnit hvert år kommet omkring 15 procent flere fuldtidsansatte i onlinehandelsvirksomheder,« oplyser privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen, Danske Bank Research.

De udgør dog fortsat en mindre gruppe. Kun 4 procent af de ansatte i detailbranchen arbejder i firmaer, der primært lever af at sælge online.

Over det seneste år har danske onlinebutikker solgt for over 27 milliarder kroner. Det er næsten 270 procent mere end for ti år siden. Til sammenligning er det samlede salg i detailbranchen steget med mere beskedne 18 procent i samme periode.

Danske Bank Research skriver i analysen, at der kun er tale om en meget beskeden fremgang, hvis man tager man højde for den mellemliggende prisudvikling.

Dermed står internetbutikkerne for omkring 14 procent af detailhandlens salg. Det er mere end tre gange så meget som for ti år siden.

Tallene overrasker ikke Niels Raulund, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Ifølge FDIH er nettet nemlig i stigende grad blevet det naturlige sted at gå hen for både kunder og sælgere. Samtidig er det blevet dyrere at have en fysisk butik.

Derfor forventer Niels Raulund også, udviklingen vil fortsætte i de kommende år.

»Det er i hvert fald svært at forestille sig at åbne en detailbutik uden ikke også at åbne en netbutik. Omvendt kan jeg lettere se rene netbutikker uden en fysisk butik,« siger Niels Raulund.

Han mener dog ikke, at fremtiden vil byde på byer uden fysiske butikker.

»Vi ser flere og flere traditionelle netbutikker, der også åbner fysiske butikker, når de nået en vis størrelse på nettet,« konstaterer Niels Raulund.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.