Erhverv

Dansk flyselskab om kollaps hos rejsegigant: »Det er utroligt trist«

Flyselskabet Jet Time vil miste en del af sin omsætning som følge af konkursen i Thomas Cook. Til gengæld er Danish Air Transport hyret til at flyve britiske turister hjem.

Jet Time henter Spies-, Ving og Tjæreborg-kunder hjem igen. Foto: Jet Time.

Det danske flyselskab Jet Time vil blive ramt af konkursen i rejseselskabet Thomas Cook. Den britiske rejsegigant var nemlig blandt kunderne i Jet Time via datterselskaberne Spies, Ving og Tjæreborg.

Flyselskabet har på nuværende tidspunkt ikke fuldstændig overblik over, hvad konkursen vil komme til at koste i tabt omsætning.

»Men vi har under 10 pct. af vores produktion for Spies, Ving og Tjæreborg, så det får ikke umiddelbart nogen effekt på os. Men det er ikke vores primære fokus lige i øjeblikket,« siger Birthe Madsen, der har titel af vp management support.

Som følge af konkursen har Thomas Cook givet besked til Jet Time om, at der ikke skal flyves gæster ud til destinationerne mandag. Omvendt har Jet Time dog sendt fly på vingerne, så de gæster, som er blevet fløjet ud med Jet Time, også bliver fløjet hjem.

»Vi tager gæsterne med hjem igen - helt som planlagt,« siger Birthe Madsen.

Thomas Cook har brugt Jet Times igennem en længere periode, og i det danske flyselskab begræder man kollapset.

»Det er utroligt trist. De har nærmest fløjet med os, siden vi startede,« siger Birthe Madsen, der håber, at den danske del af forretningen kan leve videre på trods af konkursen i det britiske moderselskab.

Til gengæld har konkursen i Thomas Cook skabt ekstra travlhed hos Danish Air Transport (DAT).

Det danske flyselskab er blevet hyret til at deltage i den store hjemflyvnings-operation, som de britiske luftfartsmyndigheder har igangsat under navnet ”Operation Matterhorn”.

Operationen skal være med til at bringe 150.000 britiske turister, der i øjeblikket er strandet i udlandet, tilbage til Storbritannien.

»Vi flyver for det engelske flyselskab Titan Airways, der har fået opgave til af den britiske stat at foretage hjemflyvninger. Så vi er en del af ”Operation Matterhorn”. Vi har to fly på opgaven. Vi har altid et par fly, der står klar, når andre selskaber har problemer. Det er en del af vores forretningsmodel,« siger Jesper Rungholm, adm. direktør i DAT.

Det første DAT-fly fløj til Middelhavsområdet i morges, og i løbet af ugen vil begge fly være på vingerne i arbejdet med at transportere britiske turister hjem til Storbritannien. Foreløbig skal de to DAT-fly være en del af opgaven frem til den 4. oktober.

»Det har været under opsejling siden sidste uge. Vi var først på en stand by-kontrakt, men den er nu aktiveret. Så vi er forberedt på det,« siger Jesper Rungholm.

Thomas Cook-koncernen har i flere uger arbejdet intenst med en storstilet redningsplan, men den faldt i sidste øjeblik til jorden. Derfor måtte verdens ældste rejseselskab klokken 3 søndag nat søge om konkurs ved retten i London.

Konkursen betyder, at samtlige Thomas Cook-fly i Skandinavien er aflyst. Det påvirker godt 1.400 Spies-gæster, som enten skulle være fløjet på ferie i dag, eller som nu er strandet på en feriedestination ude i verden. Alt i alt er omkring 6000 Spies-kunder ”fanget” på en destination ude omkring i verden.

»For seks timer siden var jeg overbevist om, at vi ville overleve. Sådan gik det ikke. Nu må vi samle tropperne, for dette er stort og omfattende. Jeg ved ikke, om flyene fra Thomas Cook Airlines Scandinavia kommer på vingerne igen i løbet af dagen. Lige nu er der så mange ubekendte faktorer,« har Lisbeth Nedergaard, kommunikationschef hos Spies, tidligere udtalt.

Omkring 80 pct. af Spies’ gæster flyver med Thomas Cook Airlines Scandinavia, som altså har indstillet alle flyvninger.

BRANCHENYT
Læs også