Erhverv

Magasiner om mad og træning overvinder krisen i mediebranchen med stor læserfremgang

Mens aviser og ugeblade mister flere og flere abonnementer, har de mere fagspecifikke magasiner fundet vej til en ny opblomstring.

Egmont oplever fremgang på flere af de mindre fagmagasiner, mens der fortsat er kvaler med de store brede magasinudgivelser. Foto: Egmont Publishing/PR

Mens læserkrisen trækker tænder ud hos de største dagblade og ugeblade, har nichemagasinerne sat kurs mod en ny fremgang.

De seneste tal fra analyseinstituttet Kantar Gallup, at mange mindre magasiner med under 100.000 læsere går imod strømmen og oplever læserfremgang fra 2018 til 2019. Således kan mere end 65 pct. af nichemagasiner mønstre enten status quo eller læserfremgang på helt op til 25 pct.

Det sker samtidig med, at markedet for printmedier er dykket kraftigt. Flere af de største dagblade har mistet halvdelen af deres læsere på den fysiske avis siden 2012, og i første kvartal af 2019 var det kun Kristeligt Dagblad, som kunne mønstre læserfremgang.

For en af Danmarks største formidlere af magasiner og ugeblade kommer nichemagasinernes opblomstring ikke som nogen stor overraskelse. Sanne Gleerup har siden september 2015 været indehaver af Bladkiosken.dk, der er en onlineportal, som sælger over 60 danske og internationale magasiner og blade. Hun genkender de nye strømninger på mediemarkedet.

»Vi oplever stor efterspørgsel på magasiner for folk med særinteresser. Det kan være alt fra mere gængse interesser som golf eller graviditet, men også de helt snævre nicher som La France om fransk madlavning eller African Business om afrikansk erhverv. Desuden får vi ofte henvendelser om bestemte magasiner, som er så snævre målgruppemæssigt, at de ikke er til at opstøve i Danmark,« siger Sanne Gleerup.

Ifølge Kantar Gallup er det magasiner som Aktiv Træning, Gastro og Magasinet Liv, der har størst fremgang.

Nichemagasinerne er ejet af de tre store magasinkoncerner Egmont, Bonnier Publications og Aller Media. Koncernerne har længe haft store problemer med faldende salgtal på de store brede ugeblade og magasiner som Se og Hør, Familie Journalen og Ude og Hjemme.

Forklaringen kan ifølge Sanne Gleerup være, at nichemagasinerne har nemmere ved at fange en fast gruppe af kernelæsere.

»De magasiner, der klarer sig bedst, er dem, der formår at fange trends og pleje særinteresser og derfor taler til de læsere, der trofast ”nørder” igennem. Det kan godt være, kernelæserne ikke er så mange, men de er netop trofaste og dedikerede, siger Sanne Gleerup.

BRANCHENYT
Læs også