Danske robotmagere vil skabe milliardfirma: »Det er kun os selv, der kan fucke det op«
For anden gang i 2019 bliver der nu tilført Intelligent Marking millioner fra investorer. Denne gang er der tale om et »større« tocifret millionbeløb.
Det kan godt være, at Anders Ulrik Sørensen og Andreas Ydesen er nordjyder.
Men måden, hvorpå de italesætter deres ambitionsniveau for den fælles robotvirksomhed Intelligent Marking, er alt andet end jysk.
De to er nemlig helt overbevist om, at de inden for en kort årrække har skabt en virksomhed med en værdi, der overstiger 1 mia. kr.
»Vi bliver en milliardvirksomhed før eller siden. Det er kun os selv, der kan fucke det op. Jeg ved, at det er atypisk for en jyde at sige sådan. Men hvorfor skal vi holde os tilbage, når vi åbenlyst har skabt et bundsolidt fundament med et exceptionelt potentiale? Hvis vi ikke lykkes, er jeg ubetinget klar til at stå på mål for det, jeg har sagt og indrømme vores fejl,« lyder det fra Anders Ulrik Sørensen, adm. direktør i Intelligent Marking fra Hjørring.
Intelligent Marking har således for anden gang i 2019 hentet frisk kapital. Denne gang er investeringen på et »større« tocifret millionbeløb fra virksomhedens ejerkreds og en ekstern finansieringspartner.
Ejerkredsen består af en række mangemillionærer, heriblandt tv-investoren Jacob Risgaard fra Coolshop og fartglade Johnny Laursen, der var med til at skabe Bilbasen og tjente en formue på salget af Benjamin Media.
Anders Ulrik Sørensen og Andreas Ydesen ejer dog fortsat hver omkring 25 pct. af Intelligent Marking, som de grundlagde i 2015 efter et tvungent skoleprojekt på handelsskolen.
Nu satser de på at blive en global succes med deres robotter, der streger baner op til fodbold, atletik eller andre sportsgrene. Noget der bliver gjort manuelt mange steder i verden.
»Vores ejerkreds tror på konceptet og forretningsmodellen. Over de næste fem år koster vores plan 100 mio. kr. at eksekvere, og det er det, den nye kapital skal bruges på. Nu skalerer vi op og skal have noget seriøs volumen på forretningen,« siger Anders Ulrik Sørensen.
»Folk er endnu mere villige til at betale, hvis ydelsen er kendt og til at overskue. Lidt ligesom med leasing af biler. Når vi lejer robotter ud, går der noget tid, inden vi får kostprisen hjem igen. Den måde at drive forretning på skal vi nu bruge noget kapital til,« siger Anders Ulrik Sørensen.
I øjeblikket har Intelligent Marking 12 ansatte i Danmark og 16 ansatte i USA. Det er netop i USA, at virksomheden investerer massivt gennem et amerikansk datterselskab. De største kunder i USA er for nuværende NFL-klubberne New England Patriots og Tampa Bay Buccaneers.
»Vi bliver kimet ned af amerikanere, der gerne vil se robotten. Derfor skal vi nu have ansat flere sælgere, så vi inden for få timer kan komme alle vegne i USA,« siger robotdirektøren, der især ser et stort potentiale i de sydlige stater, hvor der året rundt dyrkes sport grundet det varmere klima.
Intelligent Marking er lige nu til stede på 15 markeder på tværs af fire kontinenter.
Efter underskud i de første tre leveår lykkedes det Intelligent Marking at lande sit første overskud i 2018. Indtjeningen var på omkring 250.000 kr.