Erhverv

Butikskæderne Normal og Zizzi erobrer nye markeder i Europa

Mens antallet af butikker dykker hastigt i de danske byer, har store og mindre kæder fart i ekspansionen uden for landets grænser. Normal har netop kastet sig over Frankrig, mens modeselskabet Ball Group indtager Tyskland.

Normal-kæden har siden etableringen i 2013 åbnet over 200 butikker i fem lande. Arkivfoto: Charlotte de la Fuente.

Antallet af danske detailbutikker falder, og der er pres på hele sektoren. På samme tid har nogle kæder dog fortsat fart i ekspansionen med nye butikker – især uden for landets grænser.

En opgørelse har tidligere i år vist, at der er kommet 26 pct. flere danske butikker til i udlandet. Når 2019 er omme vil væksten være fortsat. I hvert fald har f.eks. Jysk-koncernen netop meddelt, at dens danske selskab det seneste år har ekspanderet med yderligere 96 butikker...

BRANCHENYT
Læs også