Erhverv

Emirates-direktør: Elfly kan ikke lade sig gøre

Det er fuldstændig urealistisk, at fremtidens fly skal være eldrevne, mener Emirates' adm. direktør, Tim Clark.

Emirates blev stiftet i 1985 og har base i Dubai. I dag ledes selskabet af engelske Tim Clark. Foto: Niels Hougaard

Fly er en af verdens største klimasyndere, men efter elbilens fødsel og succes er flere begyndt at spekulere i eldrevne flymotorer. Det er imidlertid fuldstændig urealistisk, hvis du spørger Emirates’ adm. direktør, Tim Clark.

Tim Clark forklarer i podcastserien Emirates World Interviews, at der er mange muligheder for at forbedre flys CO2-belastning, men at en elmotor ikke er én af dem.

»Måske en dag teknologien vil, at vi kan bruge eksempelvis hydrogen som strømkilde, men el som drivkraft til et 560-ton fly, der skal flyve næsten 1000 km/t i 16 timer, kommer bare ikke til at virke,« siger han.

Det betyder ikke, ifølge Tim Clark, at man bør læne sig tilbage og slappe af, men at man som flyselskab bør stille krav til producenterne. Det er nemlig nødvendigt at forbedre den måde, flyene bliver produceret og konstrueret på, men altså også effektiviteten af brændstoffet, der bliver brugt.

Og Emirates tager allerede nu skridt imod at blive en mere bæredygtig virksomhed og stopper derfor blandt andet med at anvende verdens største passagerfly, Airbus A380, til sine flyvninger.

»Vi er meget opmærksomme på vores miljøaftryk, og af samme årsag kunne vi ikke fortsætte med at bruge A380. Vi var bange for, om motorerne havde for stort et udslip i forhold til, hvad vi fik ud af flyene. Og det holder ikke med de miljømæssige udfordringer, vores planet i dag er oppe imod,« fortæller Tim Clark.

Ifølge Europa-Kommisionen står fly i dag for mere end 2 pct. af verdens samlede drivhusgasudledning. Der udledes nemlig omtrent samme mængde CO2 på en enkelt flyvetur fra London til New York og tilbage, som en husstand udleder i varme på et helt år.

Læs også