Erhverv

På Facebook kan kviklånsfirmaer gå målrettet efter onlinespillere

Dybt forargeligt, lyder det fra erhvervsministeren, Center for Ludomani og Forbrugerrådet Tænk om annoncer for kviklån målrettet mod spillere. Forbrugerombudsmanden vil undersøge sagen.

En annonce fra en låneformidler vækker forargelse.

Når kviklånsfirmaer markedsfører hurtige lån med høje renter, kan de via Facebook målrette deres annoncer, så de rammer spilinteresserede danskere. 230.000 danskere er f.eks. registreret i Facebooks målgruppe af danskere i alderen 18-65 år, som via deres færden på nettet har vist interesse for casino, poker, gambling, mobile gambling og roulette.

Ifølge direktør Allan B. Jørgensen fra det digitale rådgivningshus Web2media er det helt almindeligt, at annoncører går efter særlige målgrupper. Han forklarer, at grupperne er baseret på algoritmer i Facebook og Google, som registrerer, hvilke sider man har besøgt, og hvilke annoncer man har kigget og klikket på.

Netop det var baggrunden for, at Peter Brodersen fra Amager forleden modtog en annonce fra Favoritlån.dk. Han blev vred, da han fandt ud af, at han fik den, fordi han var registreret som interesseret i onlinespil.

Det er uanstændigt, og det viser, at der i kviklånsbranchen er en adfærd, som kalder på politisk regulering.

Simon Kollerup, erhvervsminister

Michael Bay Jørsel, leder af Center for Ludomani, kritiserer den fremgangsmåde.

»Det er dybt forargeligt, og jeg forstår ikke, at Facebook går med på sådan noget,« siger han.

Ifølge Center for Ludomani har de fleste af de spilafhængige, der går i behandling, taget kviklån. Tendensen er, at de, der søger hjælp, er yngre og yngre. I 2009 var 18 pct. i alderen 18-30 år. Sidste år var andelen steget til 51 pct.

Cheføkonom Morten Bruun Petersen, Forbrugerrådet Tænk, mener, at annoncen viser, hvordan den digitale låneindustri arbejder.

»Man følger folks færden på nettet og adresserer de dyre lån direkte til sårbare grupper, som må forventes at være mest modtagelige.«

Forbrugerrådet Tænk er forarget. Det samme er erhvervsminister Simon Kollerup, der peger på, at kombinationen af kviklån og spil kan ødelægge folks liv.

»Det er uanstændigt, og det viser, at der i kviklånsbranchen er en adfærd, som kalder på politisk regulering,« siger han.

Forbrugerombudsmanden bebuder en undersøgelse af sagen og vurderer, at kviklånsudbydere, der målretter markedsføring af kviklån mod forbrugere, som spiller online, overtræder god markedsføringsskik og god erhvervsskik.

Det er en annonce fra Favoritlån.dk, der har fået sagen til at rulle. Firmaet har nu stoppet den målrettede annoncering. Brancheforeningen Digitale Långivere tager afstand fra målrettede annoncer for lån rettet mod spillere.

Jyllands-Posten har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Facebook.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også