Erhverv

Goodiebox tidobler underskuddet: Vil være nummer 1 i Europa

Danske Goodiebox, der torsdag lancerer sin forretning i Tyskland, har tidoblet sit millionunderskud i seneste regnskabsår - men det er helt efter planen.

Rasmus Schmiegelow og Nikolaj Leonhard Hjort stiftede Goodiebox i 2012. Foto: Goodiebox.

Goodiebox har tidoblet sit underskud i sit seneste regnskabsår, men det er helt efter planen, hvis man spørger virksomheden selv. Matasrivalen har nemlig lagt store planer for fremtiden.

»Det kan virke voldsomt, men det er helt efter vores plan om at blive nummer 1 i Europa ved udgangen af 2020,« siger Rasmus Schmiegelow, der er adm. direktør og medejer i virksomheden.

At blive nummer et har imidlertid krævet en række investeringer i både etablerede og nye markeder, ligesom virksomheden har investeret stort i organisationen.

Goodiebox har i år et underskud på 21,3 mio. kr. Det er mere end end tidobling af sidste års underskud på 1,8 mio. kr., men investeringerne har båret frugt.

»Vi har set den højeste medlemsvækst nogensinde, og vi har tredoblet omsætningen med 50 pct. vækst i Danmark og 200 pct. vækst i Holland, samtidig med at vi har lanceret Goodiebox i Belgien, Norge, Sverige, Finland, Østrig og Schweiz,« forklarer Rasmus Schmiegelow.

Goodiebox er desuden gået fra 50 medarbejdere til 126 medarbejdere indtil videre i 2019 og har nu kontorer i både København, Amsterdam, London og Berlin. Og torsdag lancerer virksomheden så i Tyskland for at »gå head-to-head« med sin største europæiske konkurrent.

»Med det nuværende medlemsniveau på flere end 110.000 medlemmer kan vi vælge at bremse væksten fuldstændig og blive cash flow positive inden for fire måneder, men planen er, at vi skal fortsætte den meget aggressive vækst med lanceringer i flere lande, men med sunde metrikker, hvor vi konstant monitorerer effekten af vores marketing samt levetiden på vores medlemmer. De nuværende investorer støtter denne plan, og vi oplever stor interesse fra en række udenlandske fonde, der er opmærksomme på vores høje vækst i det meget interessante beautymarked,« siger Rasmus Schmiegelow.

Ifølge ham, har Goodiebox budgetteret med tabet i seneste regnskabsår.

Han forklarer yderligere, at Goodiebox lige nu kan se, at virksomheden for hver 10 eur. den bruger på marketing får 35-40 eur. tilbage i dækningsbidrag i løbet af medlemmets levetid. Med en abonnementsbaseret forretningsmodel, har virksomheden altså alle marketingsudgifterne på dag et, mens indtægterne kommer ind månedligt i løbet af de 14-16 måneder, hvor medlemmerne modtager Goodiebox.

»En af de store fordele ved at være født digital er, at vi har fuld kontrol over vores marketingsomkostninger, og at vi hele tiden kan monitorere, hvilke tiltag og kanaler der fungerer,« siger han.

Rasmus Schmiegelow stiftede Goodiebox sammen med Nikolaj Leonhard-Hjorth i 2012. Virksomheden sælger en abonnementsordning, hvor medlemmerne månedligt modtager en pakke med en række skønhedsprodukter.

Læs også