Erhverv

Investorer skal udbrede Rigtig Kaffe til hele Skandinavien

To nye investeringer betyder, at det danske kaffebrand Rigtig Kaffe nu vil søge ind på markederne i Norge og Sverige.

Rigtig Kaffe er baseret i Skanderborg, hvor firmaets showroom også ligger. I øjeblikket arbejdes der på, at endnu et showroom kan åbne i København. Foto: Mik Eskestad

Hvis der findes en espressomaskine på dit kontor eller i dit hjem, er der en pæn sandsynlighed for, at den er købt hos Rigtig-Kaffe.dk. Hver 4. fuldautomatiske espressomaskine i Danmark er nemlig købt hos den Skanderborg-baserede virksomhed, og snart kan det måske vise sig, at det ikke kun er i Danmark, at det er tilfældet.

Virksomheden har nemlig fået to investorer med om bord, der skal hjælpe Rigtig Kaffe med at vokse i resten af Skandinavien. Det oplyser kaffefirmaet i en pressemeddelelse. Det er de to investeringsselskaber Stampe+Stampe og Elwis Invest, der begge har købt andele på mellem 25 og 33 pct. af virksomheden.

Rigtig Kaffe er stiftet af Anne-Dorthe og Morten Melballe, der på ti år har skabt en virksomhed, som sidste år kunne vise et resultat før skat på 6,3 mio. kr. Det resultat ligger godt i tråd med de tidligere år, hvor virksomheden bag kaffebrandet har vist resultater på mellem 6 og 7 mio. kr siden 2015.

Anne-Dorthe Melballe, som i dag er adm. direktør i virksomheden fortæller, at tiden er rigtig til at få nye kræfter ind på holdet.

»Vi er kun lige begyndt, og der er mange flere muligheder i det danske og skandinaviske marked. Det kan vi ikke klare alene, og derfor er det fantastisk at få nogle erfarne folk med på den næste del af rejsen,« siger hun.

Bag Stampe+Stampe står Simon Stampe, der blandt andet tidligere har ejet designvirksomheden Bloomingville. Han ser store muligheder i konceptet, som han er sikker på vil kunne fungere i andre lande.

»I første omgang handler det om, at endnu flere danskere får kendskab til vores kvalitetsprodukter, og så skal vi for alvor i gang med internationaliseringen. Først og fremmest skal vi videreudvikle det svenske marked, og i 2020 forventer vi også at lancere i Norge,« siger Simon Stampe.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også