Erhverv

Ekspert: Her er vinderne og taberne på black friday

Markedsføringen op til black friday bliver afgørende for virksomhedernes succes, vurderer markedsdirektør.

Black friday har tidligere forårsaget kaotiske tilstande i USA, hvor traditionen stammer fra. Som regel er scenerne noget mere rolige i Danmark, men det betyder ikke, at der ikke er noget på spil. 
Foto: Ivan Boll

En af landets mest hektiske dage er snart over os. Den 29. november løber den amerikanske tradition black friday nemlig igen af stablen i Danmark, og de danske forbrugere kan se frem til et startskud på julehandlen, der byder på store rabatter og rift om varerne.

Dermed er det også en ligetil konklusion, at det først og fremmest er forbrugerne, der vinder mest på handelsfænomenet, der i de seneste år kun er vokset i omfang.

Kigger man på, hvilke virksomheder der kan forvente at sætte flueben ved dagen, når klokken slår midnat, er det nogle andre faktorer, der skal tages i betragtning. Det fortæller Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør hos Dansk Erhverv.

»Vinderne vil være dem, der formår at råbe op i markedsføringsjunglen og rent faktisk får deres budskab igennem, så de kan få kunderne lokket til. Det vil typisk være de større aktører som centre og store kæder, da de kan generere det største kampagnetryk og være mest synlige,« siger han.

Han understreger, at man ikke behøver at være stor for at vinde. Man kan også gøre noget særligt.

»Her har de små en fordel. De er ofte gode til at differentiere sig og skille sig ud. Det kan være lokalt, at de har en særlig stor platform, eller at de er i stand til at tiltrække nogle begivenheder eller gøre noget, der er spændende,« siger Henrik Hyltoft.

Hvor der er vindere, er der som regel også tabere. Og konsekvensen ved at tabe på black friday kan være alvorlig.

Black friday er nemlig blevet en vigtig hjørnesten i julehandlen. Så meget endda, at Dansk Erhverv nu regner november med i sine julehandelsprognoser. Glipper indtjeningen, kan det altså bringe hele butikkens julehandel i fare, vurderer Henrik Hyltoft.

»Hvis man ikke forstår at tiltrække kunderne, risikerer man at miste en stor del af sin omsætning. Fordi man netop får flyttet julehandlen til november måned, får man reduceret muligheden for efterfølgende at tjene pengene i december. Hvis man ved, hvilke julegaver man skal købe, kan man jo ligeså godt købe det i november, når det er på kampagne,« siger han.

På større skala har black fridays indtræden i det danske forbrugsmønster også haft en konsekvens. Kampen om de laveste priser har nemlig presset en detailbranche, der i forvejen ikke har det for godt.

»Vi har en julehandel, der ligger på et rimeligt stabilt, højt niveau. Men der har ikke været den stigning, man har kunnet forvente, når man ser på, hvordan økonomien ellers har udviklet sig. Derudover er der også hevet indtjening til butikkerne ud, fordi varerne sælges til lavere priser. Salget i november og december er selvfølgelig ikke det eneste, der afgør, hvordan detailhandlen ser ud, men ser man over en 10-års periode, er hver 10. butik lukket. Det er en af forklaringerne på, hvorfor det går, som det går,« siger Henrik Hyltoft.

Læs også