Erhverv

Pakker fra danskernes onlinekøb hober sig op efter black friday

Supermarkeder, brugser og tankstationer, som også har udleveringsservice for transportselskaber, melder om rekordmange pakker i disse dage efter storkøb i nethandlen.

Rekordsalg til black friday giver stor travlhed med at få leveret pakker til danskerne. Foto: Finn Frandsen/Scanpix Ritzau.

Rekordsalg i onlinehandlen får nu udleveringssteder for pakker rundt om i landet til at udsende en appel til forbrugerne: Kom og hent jeres pakker, da de hober sig op.

Fra hele onlinehandlen her i landet lyder det, at black friday og salgsugen omkring den tilbudsdag har slået alle hidtidige rekorder. Eksempelvis melder den tyske onlingegigant inden for mode, Zalando, som er den mest brugte netbutik af danskerne, om en vækst i salgsugen på 32 pct. sammenlignet med den tilsvarende uge i fjor.

Zalando
  • Tysk onlinekoncern med hovedsæde i Berlin.
  • Har salg af tøj og mode på 17 markeder i Europa.
  • Har ca. 14.000 ansatte fordelt på lokationer i Tyskland, Finland og Irland.
  • Børsnoteret i Frankfurt. Blandt de store aktionærer er danske Anders Holch Povlsen fra Bestseller-koncernen med 10 pct. af aktierne. Han er også medlem af bestyrelsen for Zalando.

Zalando melder, at antallet af ordrer i spidsbelastningstider omkring Black Friday lå på 7.200 pr. minut. til kunder på de 17 markeder i Europa.

En del af disse til Danmark og dermed et eksempel på, at antallet af pakker som netop i disse dage leveres til danskerne, er stort.

Det skaber også belastning hos de mange udleveringssteder, hvor forbrugerne har valgt selv at hente deres pakker fra onlinekøbet.

En lang række butikker og supermarkeder under Coop Danmark har den funktion, og mange af dem har disse dage udsendt appeller til kunderne via sociale medier som Facebook.

Det gælder bl.a. SuperBrugsen i midtjyske Ans, som skriver i et opslag:

»Da juletiden nærmer os, og black friday lige er overstået, drukner vi simpelthen i pakker. Derfor vil vi bede jer om at hente jeres pakker hurtigt som muligt, da vi næsten ikke kan være her.«

Informationsdirektør Jens Juul Nielsen i Coop Dammark bekræfter, at pakkepresset er stort lige nu i koncernens butikker, hvor den service er indbygget. Han siger:

»Derfor udsender vi en meget stærk opfordring til kunderne om at hente pakkerne hurtigst muligt. Så kan vi få plads til julepakkerne.«

Op til black friday-ugen var en ekspert, Toke Lund, som er international e-commerce direktør i konsulenthuset Novicell ude med en advarsel til onlinehandlen. Han sagde:

»Black friday på en lønningsdag og lige op til julemåneden kan give den perfekte storm, da salget uden tvivl vil stige voldsomt. Allerede på de almindelige black friday har masser af onlinevirksomheder problemer med at håndtere trafikken og ordrerne. Så det kan blive svært i år.«

PostNord, som i fjor omdelte 3,5 mio. pakker fra onlinehandlen omkring black friday, forventer at skulle uddele endnu flere i disse dage.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også