Erhverv

SAS overvejer at lave nyt flyselskab

SAS kommer til at mangle mellemstore fly, som skal placeres i selvstændigt selskab. Flyene afgør, om SAS vil krympe eller vokse, siger koncernchef Rickard Gustafson. Piloterne kalder det en krigserklæring.

SAS vil placere nye og mellemstore fly i et selvstændigt selskab.

SAS får et hul i flyflåden i takt med at nye og større Airbus fly erstatter ældre og mindre fly fra Boeing.

Derfor får det skandinaviske flyselskab brug for 20-30 mellemstore fly med 120-150 sæder for at møde kundernes behov.

SAS åbner mulighed for selv at investere et milliardbeløb i de nye fly, hvis man kan få attraktive aftaler med piloter og kabinepersonale. I så fald skal de mellemstore fly opereres fra et selvstændigt selskab under SAS.

Et muligt alternativ er at lade en underleverandør udføre disse flyvninger, som det sker i dag med de mindre regionale fly.

»Vi må have en løsning inden 2023. Hvis vi ikke får en løsning, så vil SAS krympe med et mindre trafikprogram. Med en løsning kan vi fortsat vokse,« siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

Hvis vi ikke får en løsning, så vil SAS krympe med et mindre trafikprogram.

Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

I 2020 modtager SAS op mod 20 Airbus A321 neo fly med 180 sæder. De erstatter fly med færre sæder, som udfases. Sådan vil det også være i de kommende år.

Udfordringen for SAS er, at selskabet flyver mange ruter i Skandinavien og Nordeuropa, hvor disse fly er for store i forhold til efterspørgslen. Det er dyrt at operere med for store fly, og det har også en højere klimabelastning at flyve store fly med tomme sæder. Derfor haster det med at finde en løsning.

»Disse ruter er meget vigtige for SAS, fordi vi har mange passagerer, og ruterne føder trafik ind til vores øvrige netværk. I vores netværk er det 20 pct. af trafikken, som er velegnet til fly som er større end CRJ-flyene med 90 sæder og mindre end Airbus A320 ned med 180 sæder. Der er brug for et fly med 120-150 sæder for at kunne betjene dette marked lønsomt,« siger Rickard Gustafson.

SAS er på vej mod en enhedsflåde af Airbus fly, og det vil spare selskabet for et milliardbeløb, fordi det fjerner kompleksitet kun at have en flytype.

Airbus har ikke en flytype med færre sæder, som er kompatibel med de øvrige Airbus fly. Derfor vil SAS placere de mellemstore fly i et selvstændigt selskab eller en adskilt produktionsplatform. Ligesom SAS tidligere har opereret mindre fly i selskabet Cimber. Dette selskab blev imidlertid lukket, fordi det ikke var lønsomt.

Hvis SAS selv skal operere de mellemstore fly, er kravet, at piloter og kabinepersonale går med til andre vilkår tilpasset denne operation. SAS vil kun investere i flyene, hvis der er sikkerhed for, at man kan operere dem på konkurrencedygtige vilkår.

»Flyene skal have base i Skandinavien og med skandinaviske ansatte. Der er er tale om en anden type operation, som tilsiger andre aftaler med de ansatte,« siger Rickard Gustafson.

Han tilføjer, at man er i kontakt med de faglige organisationer om emnet.

I dag har SAS 3 forskellige produktionsplatforme. SAS Scandinavia er langt den største forretning, som opererer de oversøiske flyvninger og de europæiske flyvninger med større Airbus 320 neo og mindre Boeing fly og Airbus 319. Det irske selskab med navnet Sails, opererer Airbus fly til især London og de sydeuropæiske ruter, hvor SAS er i hård konkurrence med lavprisselskaberne. Den tredje platform de mindre fly med under 100 sæder. Denne operation er udliciteret til underleverandører.

Ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, haster det for SAS at finde en løsning, da det tager tid at få leveret flyene.

»Det er meget vigtige ruter for SAS. Med budskabet fra ledelsen lægger man pres på de faglige organisationer for at få en aftale,« siger Jacob Pedersen.

Henrik Thyregod, der er formand for de danske piloter i SAS, kender ikke detaljerne i ledelsens overvejelser.

»Vi har indgået aftaler med ledelsen i SAS om disse forhold, og det forventer vi, at man lever op til,« siger Henrik Thyregod.

Reaktionen fra SAS Pilot Group, som er en paraplyorganisation for pilotforeningerne i Danmark, Norge og Sverige, er derimod særdeles kritisk overfor medldingen fra Rickard Gustafson

»Hvis det er den vej, SAS vil gå, så er det en krigserklæring mod piloterne,« siger Christian Laulaund, der er formand for SAS-piloternes i Norge, til den norske avis Dagens Nærlingsliv.

Rickard Gustafson understreger, at ambitionen er fortsat at udvikle virksomheden med fly og besætninger baseret i Skandinavien.

SAS har tidligere ejet datterselskaberne Cimber i Danmark og Blue1 i Finland.

Piloterne i SAS gennemførte i forsommeren 2019 en omfattende strejke, der lammede flytrafikken i 5 dage, og ifølge SAS kostede selskabet 600 mio. svenske kr.

SAS Årsregnskab 2018/2019. Mio. svenske kr.


2018/20192017/2018
Omsætning46.73644.718
Driftsresultat (EBIT)1.1662.521
Resultat før skat7942.041
Resultat efter skat6211.595
BRANCHENYT
Læs også