Erhverv

Rivaler kører Carlsberg agterud i England, Frankrig og Italien

Konkurrenterne sluger store bidder af salget i detailhandlen for næsen af Carlsberg i både England, Frankrig og Italien, viser nye markedstal.

Artiklens øverste billede
Heineken er en af de konkurrenter, der gnaver sig længere ind i kernemarkeder, hvor Carlsberg omvendt er presset. Foto: Mark Lennihan/AP/Polfoto

Carlsberg får kamp til stregen på en række af sine store europæiske markeder. 

De to ærkerivaler, hollandske Heineken og amerikanske Anheuser-Busch InBev, har over det seneste år ædt sig ind på Carlsbergs territorium og erobret markedsandele i både Storbritannien, Frankrig og Italien, når det kommer til salget af øl i detailhandlen. 

Det viser en analyse fra Citigroup baseret på data fra markedsanalysebureauet Nielsen, som regelmæssigt indhenter salgsdata fra supermarkeder og andre detailforhandlere.

»Både Heineken og Anheuser-Busch Inbev tog markedsandele på bekostning af Carlsberg,« skriver analytikerne fra Citigroup i analysen. 

Det seneste år har Carlsberg ifølge Citigroup mistet knap 17 pct. af sit volumensalg i detailhandlen i Storbritannien, mens koncernens franske salg er skrumpet med mere end 4 pct. I Italien er salget af ølmængderne i supermarkeder og butikker faldet med 21 pct.

»Det er aldrig godt at tabe markedsandele, men det er også et spørgsmål om, hvilke markedsandele man taber. Om det er profitable eller mindre profitable markedsandele, og der har Carlsberg en strategi om at fokusere mere på værdi end på volumen,« siger Jonas Guldborg Hansen, analytiker hos Danske Bank.

Om de tabte markedsandele har været profitable eller ej, ved kun Carlsberg. Men i Frankrig og Storbritannien har virksomheden tabt mindre værdi end volumen, hvilket tyder på, at Carlsberg fokuserer på profitten.

Bryggerikoncernen vil ikke kommentere analysen, men fortæller, at konkurrencen er hård i landene. Specielt i Storbritannien. 

»Vi anerkender, at Storbritannien er et svært marked, og vi har foretaget nogle afgørende ændringer i de senere år for at få succes i fremtiden,« siger Kasper Elbjørn, pressechef i Carlsberg.

Tallene fra Nielsen er ifølge analytikere en god indikator på bryggeriernes performance, men fordi de kun omfatter salget i detailhandlen og ikke salget i barer og restauranter, giver de ikke et retvisende billede af Carlsbergs samlede salg i landene.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.