Erhverv

Plastmillionær bliver ny storaktionær i dansk tøjmærke

Han Kjøbenhavn har ændret i ejerkredsen og får nu et tocifret millionbeløb til en ekspansiv strategi.

Daniel Hummel, adm. direktør i og medejer af Han Kjøbenhavn, kan nu velkomme en ny storaktionær ombord. Foto: Gregers Tycho

Det danske tøjmærke Han Kjøbenhavn skifter ud i ejerkredsen og får nu tilført millioner i jagten på mere vækst.

Jacob Andersen, der som topchef i fjor var med til at sælge det succesfulde plastfirma Nordic Houseware Group, har således købt 47 pct. af anparterne i selskabet bag Han Kjøbenhavn.

Den nye storaktionær skyder samtidig et tocifret millionbeløb ind i modefirmaet. Det skal konsolidere Han Kjøbenhavn som et internationalt modehus, lyder det fra Daniel Hummel, adm. direktør i modefirmaet.

»Vi har gennem de seneste par år udviklet Han Kjøbenhavn betragteligt. De tiltag, vi foretager nu, gør at kapitalgrundlaget styrkes væsentligt, hvilket skal være med til at løfte forretningen til næste niveau og sikre fortsat international ekspansion og vækst,« siger han og forklarer, at Han Kjøbenhavn i januar vil være til stede under den store modeuge i Milano.

Den nye ejerstruktur i Han Kjøbenhavn betyder, at de hidtidige medejere Simon Stampe og Jan Kølbek træder ud af ejerkredsen.

Førstnævnte har ellers været modehusets bestyrelsesformand, men den post overtages nu af den nye storaktionær, Jacob Andersen. Han er medierne kendt som formand for fodboldklubben Vendsyssel FF og er i øvrigt far til fodboldlandsholdsspilleren Joachim Andersen.

»Han Kjøbenhavn er en super spændende virksomhed med en ambitiøs og kompetent ledelse, der har skabt et fantastisk univers og et stærkt community. Jeg anser potentialet for at være kæmpestort, hvilket jeg gerne vil være med til at indfri sammen med ledelsen,« siger Jacob Andersen, der i 2018 havde et overskud efter skat på 75 mio. kr. i sit holdingselskab efter salget af Nordic Houseware Group.

For halvandet år siden kunne Han Kjøbenhavn offentliggøre et underskud på 10,6 mio. kr., som samtidig slog bunden ud af selskabets egenkapital. Det skete efter nedskrivninger og omstruktureringer, der havde betydet butikslukninger i byer som Paris og New York.

Men siden det store underskud i regnskabsåret 2016/2017 er det gået fremad for Han Kjøbenhavn. Daniel Hummel fortæller, at selskabet har fordoblet omsætningen på to år. Det er især engrossalget og modefirmaets egen webshop, der går fremad.

»For nogle år siden tog vi konsekvensen af den situation, selskabet befandt sig i og tog nogle væsentlige strukturelle beslutninger. Det gav naturligvis et hul i jorden med det store underskud. Men siden har vi fået ryddet op og er vokset ret pænt på både top- og bundlinjen,« siger Daniel Hummel.

Han er også medejer af Han Kjøbenhavn, mens kreativ direktør og medstifter Jannik W. Davidsen og økonomidirektør Søren Fly Pedersen også har en ejerandel.

BRANCHENYT
Læs også