Erhverv

Verdo skal til lommerne igen: Skal betale yderligere 149 mio. kr. tilbage til varmekunderne

Forsyningstilsynet fastslår endnu engang, at Verdo har overfaktureret sine varmekunder.

Verdo blev tirsdag pålagt at betale 149 mio. kr. tilbage til varmekunderne.. Collage: Anders Thykier Vester

Energikoncernen Verdo er igen blevet mødt med et krav om at betale penge tilbage til varmekunderne på grund af overfakturering.

I en afgørelse tirsdag fastslår Forsyningstilsynet, at Verdo skal betale 149 mio. kr. tilbage til varmekunderne for overfakturering i 2006-2017.

Overfaktureringen er sket ved, at Verdo har indregnet en såkaldt forrentning af indskudskapitalen, men den har været højere, end tilsynet vil godkende, og derfor skal en del af pengene nu betales tilbage.

Finans beskrev allerede i september, at tilsynet i to udkast til afgørelser lagde op til, at Verdo skulle betale 275 mio. kr. tilbage. Beløbet bestod af 151 mio. kr., som var opkrævet af kunderne gennem forrentning, og 124 mio. kr., som var opkrævet gennem rentebetalinger på et koncerninternt lån.

Det er den første afgørelse, som nu er endelig, men som altså samtidig er blevet nedjusteret fra 151 mio. kr. til 149 mio. kr.

»Det, der gør sagen særlig, er, at der er tale om betydelige beløb, og at Verdo Varme har udloddet store beløb til sine ejere, hvilket betyder, at indskudskapitalen ifølge vores vurdering var fuldt udloddet midt i perioden, hvor der slet ikke var nogen indskudskapital at forrente,« siger direktør i Forsyningstilsynet, Carsten Smidt.

Der foreligger endnu ingen afgørelse vedrørende de koncerninterne lån, lige som tilsynet også mangler at behandle en sag om Verdos fjernvarmeværk, der også har indregnet forrentning i sine priser.

Carsten Smidt er ikke i stand til at svare på, hvornår disse sager bliver afgjort.

Allerede i 2018 afgjorde Forsyningstilsynet, at Verdo skulle betale 235 mio. kr. tilbage til kunderne for perioden 2000-2005. Den afgørelse ville Verdo i første omgang ikke acceptere, men efter at sagen kom frem i pressen i foråret 2019, skiftede ledelsen mening og indledte tilbageførslen ved at sænke priserne.

Sagen skabte dog efterfølgende så stor ballade, at Verdos bestyrelse endte med at fyre topchef Kim Frimer.

Verdos bestyrelsesformand Torben Høeg Bonde oplyser i en pressemeddelelse, at han er glad for, at sagen langt om længe er afsluttet. Verdo har løbende søgt tilladelse til at opkræve forrentning af kunderne hvert år siden 2006, men det er altså først nu, at tilsynet har taget stilling til ansøgningerne.

»Den endelige afgørelse betyder, at vi kan begynde at se fremad,« siger han.

Torben Høeg Bonde siger, at Verdo endnu ikke har taget stilling til, om selskabet vil klage over afgørelsen, men virksomheden vil alligevel allerede nu tage hul på dialogen med Forsyningstilsynet om, hvordan pengene skal tilbageføres.


BRANCHENYT
Læs også