Erhverv

Analytiker efter Pandoras overraskelse: Det er ikke specielt imponerende

Pandora har mandag overrasket både analytikere og investorer med sine regnskabstal. Men man skal lige spise brød til, før man kan konkluderer, at selskabet er på vej tilbage, mener chefanalytiker i Nykredit.

Her ses en af Pandoras butikker i Birmingham. PR-foto. Alexander Lacik, adm. direktør for smykkegiganten Pandora. Foto. Stine Bidstrup.

Pandora overrasker både investorer og analytikere positivt med selskabets netop offentliggjorte tal for 2019. Tallene skal dog ses i perspektiv, mener Klaus Kehl, chefanalytiker i Nykredit.

»Man skal lige spise brød til. Er det ensbetydende med, at Pandora virkelig er på vej tilbage? Det vil jeg også lige være forbeholdende overfor. Det er bedre, end vi havde ventet, men det ændrer ikke ved, at det ikke er specielt imponerende at levere en negativ like-for like. Det kan de ikke blive ved med,« siger han.

Selvom han mener, at det vil være forkert at tro, at alt er fryd og gammel i smykkekoncernen, fastslår han, at tallene bestemt er positive.

Der har været frygt i markedet for, at der ville komme en nedjustering

Klaus Kehl, chefanalytiker i Nykredit

»Vi ser en bedring, og det er det væsentligste budskab i det,« siger han.

Pandora oplyser, at ebit-marginen forventes at lande i den øvre ende af niveauet 26-27 pct.

Her var konsensus blandt analytikerne, at Pandora måtte ud og nedjustere forventningerne til ca. 25,5 pct.

»Der har været frygt i markedet for, at der ville komme en nedjustering, nu kommer der i stedet en fastholdelse, eller, afhængigt af, hvordan du kigger på det, en opjustering,« siger Klaus Kehl.

Ifølge de foreløbige regnskabstal faldt like-for-like-salget, der dækker over salget i eksisterende butikker, med 4 pct. i årets sidste kvartal, mens det for hele året faldt med 8 pct. Faldet er dog i tråd med tidligere udmeldinger fra Pandora.

Pandora lancerede Programme Now i November 2018 som en to-årig transformation, der skal skære selskabets omkostninger med 1,2 mia. kr. om året ved udgangen af 2020.

»Det er alfa omega for Pandora at få væksten tilbage på sporet. De kan ikke spare sig ud af det her,« vurderer Klaus Kehl om situationen i Pandora.

Pandora-aktien er steget mere end 11 pct. efter offentliggørelsen af regnskabtallene. Selskabets strategi har været et øget fokus på marketing, brand og salg, og den har har båret frugt, vurderer Klaus Kehl. Han mener, at det er det, aktien reagerer på.

BRANCHENYT
Læs også