Erhverv

Dansk vækstkoncern køber igen op - nu i Tyskland

DK Company, der er næststørst i den danske modebranche, ruster sig på samme tid i nethandlen og inden for herretøj, hvor omsætningen nu når 1 mia. kr.

Jens Poulsen er chef for DK Company, der nu rummer over 20 tøjmærker efter en række opkøb og blevet den næststørste i den danske branche. Foto: Stine Bidstrup.

Den danske tøjkoncern DK Company fortsætter opkøbsjagten. I 2019 har selskabet overtaget flere nye modemærker. Nu føjes endnu en aktivitet til – nemlig et onlineselskab i Tyskland med en omsætning på 300 mio. kr.

DK Company har gennem en periode arbejdet med overtagelsen af det tyske selskab MeineMarkenMode, der arbejder med onlinesalg især inden for herretøj. Selskabet arbejder tæt sammen med flere af de allerstørste onlineaktører – bl.a. Amazon og Zalando. Overtagelsen er endeligt faldet på plads og sker med tilbagevirkende kraft fra august 2019. Handlen er også netop blevet godkendt af de tyske konkurrencemyndigheder.

Selskabet
  • DK Company A/S er en modekoncern med hovedsæde i Ikast.
  • Rummer en lang række modemærker – bl.a. Matinique, Cream, ICHI, b.young, Fransa, Blend, Gestuz, InWear og Solid.
  • Tøjet produceres især i Kina, Indien og Bangladesh.
  • Koncernen er stiftet i 2001 af Jens Poulsen.
  • Ejes af selskabet DKC Holding 2011 A/S med koncernchef Jens Poulsen som hovedaktionær.

For koncernchef Jens Poulsen er opkøbet del af en strategi om både at blive endnu stærkere på markederne syd for grænsen samt inden for nethandel.

»Det er et strategisk vigtigt køb, da vi fremover både dækker partnerprogrammer i tæt samarbejde med de største onlineselskaber og forbrugerne inden for mode. Det passer godt ind i vores strategi om at gøre produkterne endnu mere tilgængelige ved at være tættere på kunderne,« siger Jens Poulsen.

Det nye selskab skal især afsætte DK Company’s mærker Solid, Blend samt Tailored & Originals. Modekoncernen med hovedsæde i Ikast har samlet 23 mærker og en omsætning på over 3 mia. kr.

Hidtil har dametøj udgjort hovedparten af aktiviteterne i DK Company, men efter opkøb de seneste år er herretøjet også kommet med og vil efter overtagelsen i Tyskland udgøre 1 mia. kr. i år.

I 2019 overtog DK Company den danske konkurrent CNS Group med bl.a herremærket Solid, og som da var nært forbundet i den tyske afsætning med netop MeineMarkenMode.

DK Company har ud over salg gennem andre engroskunder og egne fysiske butikker også selv netbutik. Desuden sker der afsætning gennem de store onlineportaler.

Netop de er vigtige for mange danske tøjbutikker. En analyse fra Dansk Mode & Textil, der organiserer tøjproducenter og -leverandører her i landet, viser nemlig, at de hjemlige tøjvirksomheders egne netbutikker i gennemsnit kun henter 7-8 pct. af omsætningen. Til gengæld ligger 18-20 pct. af salget i gennemsnit hos de store internationale portaler, som bl.a. Zalando, Asos og Boozt, der forhandler mode fra mange leverandører.

MeineMarkenMode, som nu er del af DK Company, kan ifølge Jens Poulsen styrke onlinesalget.

»Med det selskab ombord kan vi sammen tage de næste skridt og udnytte synergierne ved både partnerprogrammerne samt den direkte handel med forbrugerne,« udtaler han.

Koncernchefen understreger, at opkøbet i Tyskland også kan bane vejen for flere investeringer syd for grænsen. Ifølge Jens Poulsen har forhandlingsforløbet givet den danske koncern god erfaring med opkøb også der.

Han oplyser, at MeineMarkenMode fortsat som hidtil skal drives fra Münster i Tyskland. De to nuværende direktører, Eugen Allerborn og Timo Bethlehem, indtræder som medejere i selskabet.

BRANCHENYT
Læs også