Erhverv

Fordelingen af elbiler er geografisk skæv

Andelen af elbiler er højest i og omkring København. Flere ladestandere og ændrede afgifter er vejen frem, hvis elbilerne skal udbredes, mener eksperter.

Claus Christiansen fra Støvring er begejstret for sin nye elbil – men han er træt af bøvlet med at lade den op. Foto: René Schütze

De ca. 15.500 elbiler, der nu findes i Danmark, er skævt fordelt. Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik er andelen af elbiler størst i København og i de velhavende nordsjællandske kommuner – mens de elektriske biler er langt mindre udbredt i det meste af Jylland, på Fyn samt på Lolland.

Ifølge Lars Aagaard, direktør i Dansk Energi, er årsagen bl.a., at borgere i de mest velhavende kommuner har bedst råd til at købe de relativt dyre elbiler. Samt at transport-afstandene her oftere er kortere, ligesom der er flere ladestandere i og omkring København.

Vi får ikke folk til at købe en elbil, hvis de ikke stoler på, at de kan få ladet den op.

Lars Aagaard, direktør, Dansk Energi

Lars Aagaard tror ikke, at elbiler for alvor vil slå igennem i hele landet, før bilejerne får et større incitament til at udskifte den gamle benzin- eller dieselbil:

»Ejerne af elbiler vil have sikkerhed for, at infrastrukturen er på plads, før de køber en elbil. Vi får ikke folk til at købe en elbil, hvis de ikke stoler på, at de kan få ladet den op,« siger Lars Aagaard.

I Nordjylland har salgsassistent Claus Christiansen fra Støvring for nylig købt sin første elbil. Men han er frustreret over, at der er for få ledige ladestandere – samt at han ikke kan få en afgiftsrabat på el, hvis han sætter sin egen ladestander op derhjemme.

Professor Brian Vad Mathiesen fra Aalborg Universitet kan godt forstå Claus Christiansens frustrationer.

»Men hvis han oplever de problemer nu, så bliver det kun værre fremover, hvor der formentlig kommer langt flere elbiler på vejene – medmindre man får etableret nogle flere ladestandere,« siger professoren.

Han foreslår, at kommunerne ejer en andel af de store ladestationer sammen med netselskaberne, samt at private borgere skal have samme rabat på strøm til elbiler som elselskaberne.

»Det er noget juks, at man ikke har ensartede ordninger for borgere og for virksomheder,« siger han.

Transportminister Benny Engelbrecht, der selv bor i Sønderjylland og kører i en plug-in-hybridbil, genkender problemerne med for få ladestandere uden for København og Nordsjælland.

»Jeg har ikke en færdig plan, men det er helt sikkert én af de udfordringer, vi kommer til at kigge mere på i 2020,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også