Erhverv

Væksten styrtdykker i dansk ingredienskoncern

Væksten har taget et gevaldigt dyk i ingredienskoncernen Chr. Hansen. Selskabet har kun øget salget med 1 pct. det seneste kvartal.

Mauricio Graber er topchef for ingrediensselskabet Chr. Hansen. Væksten i den mangeårige investorfavorit er den seneste tid bremset voldsomt op. 
Foto: Lars Krabbe.

Væksten er styrtdykket i ingredienskoncernen Chr. Hansen, som de seneste tre måneder kun har formået at øget salget med 1 pct.

Det fremgår af selskabets kvartalsregnskab, som netop er offentliggjort.

For et år siden leverede Chr. Hansen i samme periode vækstrater på 10 pct., hvilket selskabet også historisk har været kendt for at præstere.

Af kvartalsregnskabet fremgår det, at Chr. Hansen nu indsnævrer vækstforventningerne til hele 2019/20-regnskabsåret til niveauet 4-6 pct. Hidtil har selskabet stillet aktiemarkedet en vækst på 4-8 pct. i udsigt.

Chr. Hansen har gennem mange år været kendt som en af aktiemarkedets dukse, der år efter år forkælede aktionærerne med høje vækstrater.

Det ry fik imidlertid alvorlige ridser i lakken allerede i juli 2019 da selskabet måtte nedjustere vækstforventningerne fra 9-11 pct. til niveauet 7-8 pct. Få måneder senere fik forventningerne til væksten i det forskudte 2019/20-regnskabsår tilmed et yderligere tryk nedad til niveauet 4-8 pct. Vækstrater som mange virksomheder ville være yderst tilfredse, men som udløste voldsomme kursfald på Chr. Hansen aktien, der har været prissat højt ud fra en forventning om fortsat meget høje vækstrater. Nu er vækstforventningerne tilmed skruet ned på 4-6 pct.

Det seneste kvartals lave vækst er dog i overensstemmelse med de forventninger om en »flad til lav en-cifret vækst«, som selskabet tidligere har stillet aktiemarkedet i udsigt for regnskabsåret første kvartal.

»Som ventet har vi fået en blandet start på året,« udtaler Chr. Hansens adm. direktør Mauricio Graber.

Opbremsningen får også Chr. Hansen til at skrue ned for de langsigtede vækstforventninger. Selskabet sigter nu mod »mellem til høje encifrede årlige vækstrater frem mod 2024/25«.

Aktiemarkedet har reageret med et kursfald på 7 pct., og Chr. Hansen aktien er nu samlet set faldet 33 pct. siden nedjusteringen i juli 2019.

Chr. Hansen er opdelt i tre forretningsområder med Food Cultures & Enzymes som det største. Dette område har det seneste kvartal leveret en organisk vækst på 4 pct. mod 10 pct. i samme kvartal i 2018/19-regnskabet. Der har på dette område været god vækst i alle varekategorier bortset fra  probiotika, der er gået tilbage.

Presset på Chr. Hansens vækst kommer først og fremmest fra udviklingen i de to øvrige forretningsområder. Health & Nutrition er trillet 4 pct. baglæns, hvilket er et voldsomt tilbageslag sammenlignet med en vækst på 17 pct. i samme kvartal 2018/19. Tilbagegangen tilskrives blandt andet tidspunktet for nogle af de store kunders ordreafgivelser samt det forhold, at visse kunder har reduceret deres lagerbeholdninger af ingredienser.

Chr. Hansens svageste forretningsområde Natural Colors har haft en mindre tilbagegang på 1 pct. i salget.

Selv om glansen er gået af Chr. Hansen, er der på ingen måde tale om en virksomhed i krise. Selskabet har det seneste kvartal omsat for 2 mia. kr. og præsteret en driftsindtjening på 517 mio. kr. Det svarer til en ebit-margin på 25 pct.

BRANCHENYT
Læs også