Erhverv

Festen er forbi: Svinepest, handelskrig og unge forbrugere presser Chr. Hansen

Ingredienskoncernen Chr. Hansen er ramt af modvind på flere markeder. I Kina får stigende fødevarepriser og handelskrig forbrugerne til at spænde livremmen ind. I USA og Europa fravælger især de unge forbrugere mejeriprodukter.

Ingredienskoncernen Chr. Hansen er ramt af modvind på flere markeder. Selskabets topchef Mauricio Graber erkender, at det derfor er nødvendigt at skrue ned for de langsigtede forventninger til selskabets vækst.
Foto: Lars Krabbe

Gassen er gået af ballonen hos ingredienskoncernen Chr. Hansen. Selskabet har netop offentliggjort et skuffende kvartalsregnskab og erkender nu, at det bliver umuligt at nå tilbage på tidligere tiders høje vækstrater.

I kvartalsregnskabet er væksten styrtdykket til 1 pct. mod 10 pct. i samme periode året før. Præstationen i det seneste kvartal er af flere årsager ekstraordinært svag, men Chr. Hansens topchef Maurico Graber erkender, at den modvind, der har ramt selskabet, ikke ser ud til at løje af foreløbig...

BRANCHENYT
Læs også